Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. februar 2015
2015-739
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af den 5. februar 2015 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 359:
Ministeren bedes redegøre for reglerne for lovpligtigt lys på en cykel og øvrige
lovmæssige udstyrskrav til cykler.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Reglerne for cykler og udstyr til cykler er reguleret i bekendtgørelse nr. 316 af
20. maj 1999 om cyklers indretning og udstyr m.v. med senere ændringer, hvor
af fremgår følgende hovedprincipper:
Lovpligtige for- og baglygter i lygtetændingstid:
Ved kørsel i lygtetændingstid skal en cykel være forsynet med mindst én forlyg-
te, der lyser hvidt eller gulligt lys, og som er tydeligt synligt forfra i mindst 300
m afstand. Tilsvarende skal en cykel være udstyret med mindst én baglygte, der
lyser rødt, og som er tydelig synlig bagfra i mindst 300 m afstand. Lygterne må
ikke virke blændende.
Både for- og baglygter må blinke. Forlygter må dog kun blinke, hvis de afgiver
hvidt lys. Hvis lygterne blinker, skal det ske med en frekvens på mellem 60 og
120 blink pr. minut.
For- og baglygter skal have en lysstyrke på mindst 4 candela målt henholdsvis
lige forfra og lige bagfra, mindst 0,4 candela målt 20
0
til hver side, og mindst
0,05 candela målt 80
0
til hver side. For batteridrevne lygter, der ikke oplades
under kørsel, skal lygten kunne lyse på den maksimale konstante lysstyrke i
mindst 5 timer. Candela (sterinlysstyrke) er den internationale betegnelse for
en lysstyrke set ved en bestemt vinkel.
For- og baglygter skal være fastgjort på cyklen, så den ikke ændrer indstilling
under kørsel, og skal lyse henholdsvis lige fremad og lige bagud. Lygter bereg-
net til at oplyse ubelyst vej, skal være indstillet med et fald.