Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1498720_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. februar 2015
2015-686
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 353:
Ministeren bedes gøre rede for følgende:
- De ti mest almindeligt forekomne fejl i Øresundstogene, som er så alvorlige,
at de gør det nødvendigt, at toget skal på værksted.
- Hvorvidt DSB pålægges bod, når IC3, IC4, ER4 eller DSB’s øvrige togtyper er
på værksted, således som det sker med DSB-Øresund.
Svar:
For så vidt angår første del af spørgsmålet har jeg forelagt det for DSB Øresund,
der har oplyst følgende:
”Generelt skal Øresundstogene på værksted for at få repareret næsten alle typer
fejl. Der er et par enkelte, mindre fejl, som kan repareres på depotspor.
DSB Øresund læser spørgsmålet, som at der spørges til fejl, der opstår i driften,
hvorefter det er nødvendigt at tage Øresundstogsættet ud af drift umiddelbart
efter hændelsen er sket eller ved førstkommende endestation.
Fejlene er følgende og i ikke prioriteret rækkefælge:
Fast lys i havariloggen
Fast fejl i ATC systemet (sikringssystemet)
Fejl på passager informationssystemet (PIS), der forhindrer kommuni-
kation ved evakuering i tunneller
Flader på hjul og varme bremser, detekteret af overvågningssystemet i
Sverige
Alvorlige trækkraftsfejl, der vil give store forsinkelser, da togsættet kun
kan køre for nedsat hastighed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498720_0002.png
Fejl på brandmelder systemet eller røglugt
Side 2/2
Døre og / eller dør trin, der ikke kan aflåses
Andre fejl på togsættet bliver prioriterede og planlagt til værkstedet, således at
det påvirker driften mindst muligt.”
I relation hertil kan jeg henvise til mit svar på TRU-spm. 374 (folketingssam-
lingen 2014/2015), hvoraf det fremgår, at Øresundstogsættene næst efter IC3-
togsættene og ME lokomotiverne har det største antal kilometer mellem tekni-
ske hændelser blandt DSB’s togmateriel.
I forhold til sidste del af spørgsmålet kan jeg oplyse, at DSB ikke pålægges bod,
når IC3, IC4, ER4 eller DSB’s øvrige togtyper er på værksted.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke