Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2015
2015-685
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
351 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikke-medlem af udvalget Jacob Jensen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes komme med sin vurdering af overgangsforholdene ved og
omkring Tølløse station, efter at dobbeltsporet på Nordvestbanen er blevet
etableret – herunder forholdene for gangbesværede, idet den nye elevator gan-
ske ofte og i længere perioder er ude af drift, ligesom den etablerede tunnel (ca.
200 meter fra stationen) ikke er oplyst pga. hærværk.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”I forbindelse med etableringen af dobbeltsporet mellem Lejre og Vipperød
blev stationerne på Lejre, Hvalsø, Tølløse og Vipperød opgraderet og gjort til-
gængelige for handicappede i henhold til gældende krav for tilgængelighed.
Bl.a. er der opført nye perroner, der sikrer niveaufri adgang til lavtgulvstog,
ledelinjer for blinde og svagtseende på perroner og elevatorer med tilhørende
perrontuneller/-broer.
På Tølløse station har der været en række problemer med de nye elevatorer.
Elevatoren ved spor 1 fik ødelagt dørene på grund af hærværk umiddelbart op
til jul, og produktionen af nye døre blev igangsat umiddelbart efter nytår. Be-
stillingen er foretaget som hastesag, men trods dette er der 12 ugers leverings-
tid og hertil skal lægges op til to ugers monteringstid. Det vurderes, at elevato-
ren igen kan benyttes medio april.
Elevatoren i spor 2 på Tølløse station samt elevatoranlæggene på Vipperød,
Lejre og Hvalsø stationer lider under hyppige driftsstop, hvilket skyldes fejl-
montering fra entreprenørens side. Banedanmark er ved at udrede forløbet og
den nødvendige udbedring med entreprenøren.
Angående lyset i perrontunnelen på Tølløse station har det ifølge Banedan-
marks oplysninger været defekt, men er blevet repareret omkring udgangen af
januar. Det er Banedanmarks forventning, at ejerskab og vedligeholdelse i