Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. marts 2015
2015-977
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Mike Legarth (KF).
Spørgsmål nr. 348:
Ministeren bedes oplyse støjberegningerne for person- og godstrafikken, når
Ringstedbanen tilsluttes Femern Bælt-forbindelsen.
Svar:
Støjberegningerne for den nye bane København-Ringsted blev gennemført i
2009, i forbindelse med udarbejdelse af beslutningsgrundlaget for anlægslo-
ven, på baggrund af den forventede trafikering på denne strækning. Heri ind-
går også den kommende trafikering af Femern Bælt-forbindelsen. Støjbereg-
ningerne for banen i drift er dokumenteret i den offentliggjorte Miljøredegørel-
se fra 2009 for baneprojektet (Trafikstyrelsens Miljøredegørelse fra september
2009).
Det kan oplyses, at støjberegningerne for den nye bane er udarbejdet på grund-
lag af et køreplanscenarie, som indeholder otte persontog og to godstog i timen
i hver retning. Afhængig af sammensætningen af køreplanen ved banens åb-
ning kan der eventuelt blive plads til et godstog mere i timen pr. retning, men
dette vil afhænge af efterspørgslen fra godstogsoperatørerne.
I slutningen af 2014 blev der gennemført en opdatering af banens støjpåvirk-
ning. Beregningen inkluderer de små projektændringer som detailprojekterin-
gen har medført og med et uændret trafikgrundlag. Beregningen viser, at de
gennemførte ændringer har marginal betydning på banens støjpåvirkning.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke