Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1514037_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. marts 2015
2015-977
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Mike Legarth (KF).
Spørgsmål nr. 347:
Ministeren bedes oplyse, om der er udregnet et totalt støjbillede i forbindelse
med anlægsarbejdet af Ringstedbanen, og i benægtende fald hvorfor ikke?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”Den nye bane mellem København og Ringsted er behandlet i en miljøredegø-
relse fra 2009.
Det fremgår af miljøredegørelsen (hæfte 1), at anlægsarbejdet så vidt muligt
udføres i dagtimerne for at mindske generne for naboerne samt udføres så
støjsvagt som muligt. I anlægslovens bemærkninger henvises der til, at anlægs-
arbejderne skal udføres således, at støjkonsekvenserne i anlægsperioden som
udgangspunkt holdes inden for grænserne i dagtimerne på 70 dB og om afte-
nen og natten på 40 dB.
I dag er anlægsarbejdet i gang, og Banedanmark foretager i forbindelse med
anlægsarbejdet løbende en vurdering af de særligt støjende arbejders omfang
og varighed samt af om, opsætning af midlertidige støjskærme vil have effekt.
Det skal imidlertid påpeges, at der er tale om periodiske anlægsarbejder over
en lang strækning, som ikke er stationære i hele anlægsperioden, hvilket gør, at
beregninger af det totale støjbillede i anlægsfasen ikke er tilgængelige.
For løbende at sikre, at Banedanmark overholder de gældende forskrifter for
anlægsarbejdet, har Banedanmark iværksat følgende tiltag:
Banedanmark og Banedanmarks entreprenører er forpligtede til at overholde
de fastsatte støjgrænser, herunder de af den pågældende kommune meddelte
regler og forskrifter for støjende arbejder. Entreprenørerne er endvidere for-
pligtet til overholdelse af Banedanmarks generelle arbejdsbetingelser i forbin-
delse med anlægsarbejdet, herunder at vælge det materiel, der er mindst stø-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514037_0002.png
jende. Arbejdsmetoden skal derfor godkendes af Banedanmark. Det gælder
ligeledes, at entreprenøren i forbindelse med særligt støjende arbejde skal søge
om dispensation hertil. Ved ansøgning om dispensation til udvidet arbejdstid
udarbejdes særskilt støjberegning for det pågældende anlægsarbejde.
Banedanmarks projektorganisation for den nye bane mellem København og
Ringsted, monitorerer herudover løbende støjen under anlægsarbejdet for at
overvåge, om de gældende grænseværdier for støj overholdes. Dette sker ved
opstilling af støjmålere på seks befolkningstætte lokationer ved tunnelbyggeriet
i Københavns Kommune og Hvidovre Kommune. Målingerne er realtidsmålin-
ger og offentligt tilgængelige på Banedanmarks hjemmeside
(www.bane.dk/visModulbyggeplads.asp?artikelID=21150 og
www.bane.dk/visModulbyggeplads.asp?artikelID=211502)
og foretages af 3.
part. Banedanmark anvender de indsamlede data til at overvåge, om støjgræn-
ser overholdes, og er dette ikke tilfældet, kontaktes den relevante entreprenør
for at få forholdet bragt i orden.
Visning af støjdata på Banedanmarks hjemmeside er et led i projektets fokus på
åben kommunikation om støj og de gener, anlægsarbejdet medfører for bor-
gerne.
Det kan oplyses, at Banedanmark visse steder, hvor det er vurderet nødvendigt,
fordi der er bebyggelse meget nær et længerevarende anlægsarbejde, har opstil-
let midlertidige støjskærme. Det er eksempelvis sket ved Kulbanevej, Thor-
valdsminde og Allingvej, hvor der også er støjmonitorering.
For at forberede naboerne på anlægsarbejdet informerer Banedanmark løben-
de om anlægsarbejdets art og varighed. Banedanmark varsler desuden særskilt
om støjende arbejde.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke