Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1500130_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2015
2015 - 683
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Mette Hjermind Dencker (DF).
Spørgsmål nr. 345:
Ministeren bedes forholde sig til og kommentere de udsagn fra Stilling Gram
Borgerforening, der er fremkommet i artiklen ”Stilling maser på i kampen om
trinbræt” den 28. januar 2014 i Lokalavisen Skanderborg, om hvilke positive
effekter et trinbræt i Stilling vil medføre. Herunder bedes ministeren tilkende-
give, om de beregninger, der er foretaget, stemmer overens med Transportmi-
nisteriets. Det drejer sig særligt om følgende oplysninger angivet i en fakta-
boks: En vækst til virksomheder på 5-9 procent årligt, hvis medarbejdernes
transport forbedres med tog; 500 pendlere vil dagligt benytte trinbrættet; 125
nye jobs; og ekstra skattegrundlag på 30 mio. kr. (kilde: Stilling Gram Borger-
forening). Link til den nævnte artikel:
http://skanderborg.lokalavisen.dk/stilling-maserpaa-i-kampen-om-trinbraet-
/20140130/artikler/701309991/1395.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser følgende:
”I Trafikstyrelsens rapport ”Optimering af stationsstrukturen” fra 2014 vurde-
rer Trafikstyrelsen, at en ny station i Stilling vil have et passagertal på ca. 300
passagerer (af- og påstigere) pr. hverdag. Pendlere vurderes at udgøre omkring
halvdelen af det samlede passagertal svarende til ca. 150 daglige pendlerrejser i
Stilling. Vurderingen af passagertallet i Stilling er blandt andet baseret på, at
stationen i nabobyen Hørning har ca. 500 passagerer pr. hverdag med et noget
større passagergrundlag (stationsnære indbyggere og arbejdspladser) end Stil-
ling.
Et trinbræt i Stilling vil forbedre togbetjeningen lokalt i Stilling, hvilket desu-
den kan bidrage til at understøtte den lokale vækst og beskæftigelse. Hvorvidt
en station i Stilling i sig selv vil kunne skabe 125 nye jobs, øge skattegrundlaget
med 30 mio. kr., og/eller skabe en vækst i virksomhederne på 5-9 pct. årligt,
har Trafikstyrelsens dog ikke belæg for at kunne vurdere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500130_0002.png
Trafikstyrelsen vurderer, at et stop i Stilling samlet set vil medføre en forringel-
se af den kollektive trafik i det større område i og omkring Stilling, da kun me-
get få passagerer forventes at benytte sig af den nye station set i forhold til an-
tallet af gennemrejsende passagerer, der sinkes af et ekstra stop.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at forudsætningerne kan ændre sig.
Den nye bane mellem Hovedgård og Hasselager, som indgår i Togfonden DK,
vil således ændre på forudsætningerne for en station i Stilling. Det er således
relevant at se nærmere på Stilling som muligt standsningssted, når den nye
bane åbner.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke