Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. februar 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 342:
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt det er almindeligt i andre lande, at en hava-
rikommission, der undersøger jernbaneulykker og -hændelser, er underlagt
den nationale trafikstyrelse, eller om det er oftere forekommende, at en havari-
kommission er sikret fuld uafhængighed.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Havarikommissionen for Civil Luftfart og
Jernbane, der oplyser følgende:
”Det europæiske jernbanesikkerhedsdirektiv (artikel 1 d) og artikel 21) angiver
principper for organisering af sikkerhedsundersøgelsesorganet.
Organet skal med hensyn til organisation, retlig struktur og beslutningstagning
være uafhængigt af alle infrastrukturforvaltere, jernbanevirksomheder, afgifts-
organer, infrastrukturtildelingsorganer og bemyndigede organer og alle andre
parter, hvis interesser kan komme i et modsætningsforhold til de opgaver, der
pålægges undersøgelsesorganet. Det skal desuden fungere uafhængigt af sik-
kerhedsmyndigheden og alle organer med ansvar for regulering af jernbanesek-
toren.
Havarikommissionens umiddelbare kendskab til, hvordan andre europæiske
lande organiserer sig vedrørende deres havarikommissioner for jernbanen er,
at de følger principperne i det europæiske jernbanesikkerhedsdirektiv, men
kommissionen kan ikke udelukke, at der findes afvigelser fra principperne.
I Danmark er Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane en selvstæn-
dig og uafhængig sikkerhedsundersøgelsesmyndighed under Transportministe-
riet, og er således ikke underlagt Trafikstyrelsen.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke