Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. februar 2015
2015-664
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ib Poulsen (DF).
Spørgsmål nr. 332:
Er der i budgettet for tiltag på Thybanen luft til, at der lokalt i forbindelse med
de mange besigtigelser kan tages hensyn til, at ”den bedste løsning” bliver brugt
og til at undgå løsninger, hvor tung trafik bliver ledt gennem byer, hvor den
tidligere blev ledt udenom?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet Banedanmark, som oplyser:
”Angående ”den bedste løsning.”
De usikrede overkørsler, der i øjeblikket nedlægges, er i hovedreglen alle i brug.
Som oftest er lokalbefolkningen ikke indbyrdes enige i, hvilken løsning, der er
den bedste. Én løsning kan være god for en lodsejer, men samtidig kan den
samme løsning være dårlig for en anden.
Generelt forsøger Banedanmark at holde den tunge trafik ude af byerne. Der er
dog også tilfælde, hvor majoriteten af borgere i en by ønsker den tunge trafik
igennem byen i håb om at kunne opretholde handelslivet. Så selv ud fra et rent
lodsejer / borger perspektiv er det meget sjældent, at én løsning kan defineres
som ”den bedste”.
Når Banedanmark vælger den løsning, der ønskes prøvet ved Ekspropriations-
kommissionen, tages der bl.a. stilling til den retsmæssige brug af overkørsler-
ne, herunder hvor store jordlodder overkørslen retsmæssigt giver adgang til.
Men også hvilke typer af jordlodder, der afskæres og deres anvendelser. Der
bliver også set på løsningernes økonomi og de ændrede trafikmønstre som løs-
ningerne medfører, ligesom vejmyndigheden altid bliver hørt.
Herudover er Banedanmark også bundet af, at der bl.a. kan være naturbindin-
ger som eksempelvis Natur2000 områder, der i værste fald umuliggør flere
løsninger. Endelig er Banedanmark bundet af, at der ikke må eksproprieres