Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1498876_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. februar 2015
2015-664
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ib Poulsen (DF).
Spørgsmål nr. 332:
Er der i budgettet for tiltag på Thybanen luft til, at der lokalt i forbindelse med
de mange besigtigelser kan tages hensyn til, at ”den bedste løsning” bliver brugt
og til at undgå løsninger, hvor tung trafik bliver ledt gennem byer, hvor den
tidligere blev ledt udenom?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet Banedanmark, som oplyser:
”Angående ”den bedste løsning.”
De usikrede overkørsler, der i øjeblikket nedlægges, er i hovedreglen alle i brug.
Som oftest er lokalbefolkningen ikke indbyrdes enige i, hvilken løsning, der er
den bedste. Én løsning kan være god for en lodsejer, men samtidig kan den
samme løsning være dårlig for en anden.
Generelt forsøger Banedanmark at holde den tunge trafik ude af byerne. Der er
dog også tilfælde, hvor majoriteten af borgere i en by ønsker den tunge trafik
igennem byen i håb om at kunne opretholde handelslivet. Så selv ud fra et rent
lodsejer / borger perspektiv er det meget sjældent, at én løsning kan defineres
som ”den bedste”.
Når Banedanmark vælger den løsning, der ønskes prøvet ved Ekspropriations-
kommissionen, tages der bl.a. stilling til den retsmæssige brug af overkørsler-
ne, herunder hvor store jordlodder overkørslen retsmæssigt giver adgang til.
Men også hvilke typer af jordlodder, der afskæres og deres anvendelser. Der
bliver også set på løsningernes økonomi og de ændrede trafikmønstre som løs-
ningerne medfører, ligesom vejmyndigheden altid bliver hørt.
Herudover er Banedanmark også bundet af, at der bl.a. kan være naturbindin-
ger som eksempelvis Natur2000 områder, der i værste fald umuliggør flere
løsninger. Endelig er Banedanmark bundet af, at der ikke må eksproprieres
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498876_0002.png
mere, end hvad der er fornødent til et projekt, hvilket lodsejere ofte stiller sig
uforstående overfor.
Banedanmarks løsningsforslag er derfor fremkommet dels ud fra ønsket om at
højne jernbanesikkerheden ved nedlæggelse af overkørsler og dels ud fra de
ovennævnte faktorer.
Løsningsforslaget bliver vurderet af Ekspropriationskommissionen i forbindel-
se med afholdelse af en besigtigelsesforretning. Her har borgere og berørte
mulighed for at fremkomme med deres synspunkter. Kommissionen træffer
herefter afgørelse om, hvorvidt Banedanmarks forslag ligger indenfor de ram-
mer som Kommissionen kan acceptere, herunder om de berørte lodsejeres
ulemper ligger indenfor, hvad der skal kunne tåles.
Angående budgettet.
Banedanmark budgetterer efter det aktuelle vidensgrundlag. Hvis det viser sig
via borgmøder, myndighedsmøder eller via besigtigelsesforretningen, at Ba-
nedanmark skal revurdere deres løsningsforslag, vil budgettet ligeledes blive
opdateret. I sidste ende er det Ekspropriationskommissionen der beslutter,
hvad der kan godkendes. Ekspropriationskommissionen er ikke bundet af Ba-
nedanmarks budget, og Banedanmarks budget er derfor ikke til hinder for
kommissionens vurdering og godkendelse af, hvad der måtte være den bedste
løsning”.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke