Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1498697_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
9. februar 2015
Jakob Fryd og Jens Foller
[email protected]/[email protected]
15/00993-1
1/7
Notat
Samfundsøkonomiske omkostninger ved at reducere hastigheden på
Køge Bugt Motorvejen og den inderste del af Holbækmotorvejen
Vejdirektoratet har på baggrund af en henvendelse fra borgergruppen ”Nej til Trafik-
støj” gennemført en samfundsøkonomisk analyse af omkostninger og gevinster ved at
reducere hastigheden fra 110 km/t til 80 km/t i aften- og nattimerne på hverdage samt
hele døgnet i weekender.
Analysen omfatter en hastighedsnedsættelse i ovennævnte tidsrum på Køge Bugt Mo-
torvejen mellem Solrød Syd og Motorring 3 samt på Holbækmotorvejen fra motorve-
jens begyndelse ved Folehaven til Vallensbækudfletningen. Beregningerne er baseret
på nedsat hastighed i perioden kl. 18 til kl. 05 i hverdagene, bl.a. fordi dette passer
med de tidsperioder trafikmodellen er delt op i.
I analysen indgår trafikmodelberegninger af de trafikale konsekvenser af hastigheds-
nedsættelsen og de heraf afledte miljøeffekter, dvs. luftforurening, trafiksikkerhed og
støj. Trafikberegningerne er foretaget af rådgivningsfirmaet Tetraplan A/S. Trafikmo-
delberegninger er foretaget med trafikmodel for hovedstadsområdet (OTM), mens de
samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster ved at reducere hastigheden er be-
regnet i TeReSa, bl.a. på baggrund af de transportøkonomiske enhedspriser.
Herudover indgår pris for anlæg og drift af ITS-udstyr på strækningerne. Det anslås, at
ITS-udstyret har en levetid på omkring 10 år. Det er derfor valgt at beregne de samlede
samfundsøkonomiske omkostninger som nutidsværdi for en periode på 10 år. En evt.
trafikstigning i den periode er ikke inkluderet i beregningerne.
Generelt tager Vejdirektoratet et forbehold i forhold til, hvordan trafikanterne vil rea-
gere på nedsat hastighed på en flersporet motorvej i perioder med lav belastning. Det
skønnes, at det vil være nødvendigt med en form for fartovervågning, hvis det ønskede
resultat skal opnås. Eventuelle omkostninger i den forbindelse er ikke inkluderet i be-
regningerne. I trafikberegningerne er det antaget, at hastighedsgrænserne overholdes.
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498697_0002.png
Samlet viser beregningerne, at en reduceret hastighed vil medføre en øget samfunds-
økonomisk omkostning på ca. 2.364 mio. kr. i nutidsværdi over en 10-års periode. De
positive effekter for støj, uheld og emissioner skal være ca. 10 gange større, før end
forslaget bliver samfundsøkonomisk rentabelt, primært pga. det tidstab trafikanterne
vil opleve.
De enkelte elementer vedrørende anlæg og drift, trafik, støj, luft og uheld er kort be-
skrevet i det følgende.
Anlæg og drift af ITS-udstyr
For at den skiltede hastighed skal kunne varieres, er der behov for ITS-udstyr (variable
tavler) langs strækningerne. Da der er tale om forholdsvis lange strækninger, vurderes
det generelt, at der skal være en tavle for hver 1.500 m., dog minimum umiddelbart
efter hver tilkørselsrampe.
De direkte offentlige udgifter til projektet udgøres af anlægs- og driftsomkostninger til
de variable tavler. Disse er anslået til (inkl. tillæg):
Anlægsomkostninger: 35 mio. kr. i faktorpriser
Driftsomkostninger: 4,5 mio. kr. om året i faktorpriser
Trafikale konsekvenser (trafikeffekter)
Der er foretaget trafikmodelberegninger for et scenarie i 2018, dvs. hvor udbygningen
af Køge Bugt Motorvejen til Køge er afsluttet. Trafikmodellen beregner konsekvenser-
ne for trafikanterne i form af rejsetid og kørselsomkostninger. Der er foretaget en be-
regning for en basissituation 2018 og et scenarie 2018 med hastighedsnedsættelse om
natten på hverdage.
Beregningerne viser, at der sker en forholdsvis stor forskydning af trafikken i aften- og
natperioden som følge af hastighedsnedsættelsen, idet en del af motorvejstrafikken vil
finde alternative ruter, hvilket kan ses af nedenstående figur 1. I forhold til trafikken
over hele døgnet er trafikændringerne dog forholdsvis beskedne.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498697_0003.png
Figur 1: Hastighedsnedsættelse om natten. Trafikændringer i forhold til
basis 2018. Procentvis ændring i aften- og natperioden (kl. 18-05)
De samlede effekter for aftenen/natten på hverdage og hele dagen i weekenden samt
på helligdage er opgjort med udgangspunkt i de trafikmodelberegnede effekter om
aftenen/natten. I rejsetid giver dette ca. 1,45 flere køretøjstimer pr. år.
Over 10 år kan den forøgede rejsetid beregnes til en samfundsmæssig omkostning på
ca. 2.460 mio. kr.
Med hastighedsnedsættelsen bliver det mindre attraktivt at foretage en omvej for at
komme ud på motorvejen. Dette betyder, at trafikanterne med ændret rutevalg gene-
relt kører kortere end før, svarende til ca. 7,9 mio. km om året. Over 10 år giver det en
besparelse på ca. 161 mio. kr. i nutidsværdi.
Samlet set giver trafikanteffekterne således en øget omkostning på ca. 2.299 mio. kr.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498697_0004.png
Støjmæssige konsekvenser
Støj fra veje skal beregnes som et årsgennemsnit med støjindikatoren L
den
. En ha-
stighedsreduktion fra 110 km/t til 80 km/t vurderes at medføre, at støjen fra motorve-
jen reduceres med ca. 3 dB i det tidsrum, hastigheden er nedsat. Som gennemsnit over
året vurderes en hastighedsnedsættelse fra 110 km/t til 80 km/t i perioden udenfor
hverdagsdagtimerne at medføre en støjreduktion på ca. 2 dB. Forslaget vil have en
positiv betydning for støjbelastede boliger langs de motorvejsstrækninger, som ha-
stighedsreduktionen vil gælde.
Nedenstående figur 2 viser ændringen i støjbelastningen på hverdage som følge af en
hastighedsnedsættelse i aften- og nattimerne. Her ses, at langs motorvejen, hvor ha-
stigheden nedsættes, vil støjen reduceres mellem 1,8 til 2,5 dB, mens støjen vil stige en
smule på de nærmeste parallelveje – særligt på dele af Gl. Køge Landevej beregnes en
stigning på op mod 1 dB som følge af øget trafik.
Figur 2: Ændring i støjbelastning, L
den
, for strækninger i influensnettet
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498697_0005.png
Ud fra de beregnede ændringer i støjudsendelsen fra vejene i influensnettet er ændrin-
gen i støjbelastningstallet (SBT) opgjort. Beregningen af ændringerne i SBT er foreta-
get ved hjælp af Vejdirektoratets støjkortlægning langs statsvejene (2012).
SBT beregnes ved, at hver enkelt bolig i nærheden af vejen vægtes med en faktor (ge-
nefaktor), der afhænger af det beregnede støjniveau, sådan at stærkt støjbelastede bo-
liger tildeles en større vægt end mindre støjbelastede. Til sidst sammentæller man alle
de vægtede boliger, og man får på den måde støjbelastningstallet for det pågældende
scenarie, som er udtryk for den samlede støjgene. SBT anvendes til at beregne de
sundheds- og genemæssige omkostninger ved vejstøj.
Hastighedsnedsættelsen er beregnet til at medføre et reduceret SBT på ca. 565 SBT per
år svarende til en samfundsmæssig gevinst på i alt 126 mio. kr. i nutidsværdi over 10
år.
Sikkerhed
Nedsat hastighed vil alt andet lige medføre færre uheld. Dog har det også betydning for
det samlede uheldstal, at trafik overflyttes fra motorvejsstrækninger, som har en lav
uheldsfrekvens, til de øvrige vejnet, hvor uheldsfrekvensen er højere.
På strækningerne med nedsat hastighed skønnes en besparelse på ca. 7,4 uheld og 3,5
personskader om året. På det øvrige vejnet, som i perioder får mere trafik, skønnes en
effekt på 0,4 personskadeuheld mere om året. Omsat til samfundsøkonomi bliver det
til en samlet besparelse på ca. 114 mio. kr. i nutidsværdi over 10 år.
Luftforurening
Hastighedens betydning for emissioner afhænger af, hvilken type emission der er tale
om. Nogle af emissionerne afhænger kun meget lidt af hastigheden, mens andre typisk
er lavest ved hastigheder omkring 70-80 km/t. Herudover har trafikarbejdet betyd-
ning for størrelsen af emissionerne. Emissionerne beregnes med udgangspunkt i
COPERT IV, som er EU´s officielle model for emissioner fra vejtrafikken.
Samlet vil der ifølge beregningerne ske et mindre fald i emissionerne, som følger:
CO:
CO2:
Nox:
SO2:
ca. 64 ton/år
ca. 9.000 ton/år
ca. 29 ton/år
ca. 0,4 ton/år
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498697_0006.png
HC:
ca. 1 ton/år
Partikler: ca. 1 ton/år
Samlet beregnes en besparelse som følge af reducerede emissioner på ca. 32 mio. kr. i
nutidsværdi over 10 år.
Afledte effekter
Ved beregningerne de afledte effekter af en hastighedsnedsættelse indgår faktorerne
arbejdsudbudsforvridning, arbejdsudbudsgevinst samt afgifter og afgiftskorrektion.
Arbejdsudbudsforvridningen dækker over de offentlige omkostninger ved projektet,
som skal betales gennem skatter, hvilket medfører et lavere arbejdsudbud. Ved dette
forslag er de offentlige omkostninger relativt små, så posten vejer ikke så tungt som
ved normale anlægsprojekter.
Arbejdsudbudsgevinsten omfatter øgede rejseomkostninger (inkl. tid) til pendling og
erhvervskørsel, hvilket resulterer i et lavere arbejdsudbud. Den øgede rejsetid for
pendlere og erhvervslivet er den dominerende afledte effekt ved forslaget og påvirker
arbejdsudbuddet i negativ retning.
Afgifter og afgiftskorrektion omfatter primært indtægter fra brændstofafgifterne. Ved
forslaget køres der mindre, hvilket resulterer i færre brændstofafgifter til staten.
Konklusion
Tabel 1 viser konsekvenserne ved en hastighedsnedsættelse som diskonteret nutids-
værdi i 2015-markedspriser over 10 år.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498697_0007.png
Tabel 1: Nettonutidsværdi i 2015 af hastighedsnedsættelse over 10 år
Poster
Anlæg
Drift
Trafikanteffekter (rejsetid og kørselsomk.)
Uheld
Støj
Mio. kr.
- 46
- 48
- 2.299
114
126
16
16
- 243
- 2.364
Luftforurening
Klima (CO2)
Afledte effekter
I alt, nettonutidsværdi
I alt giver de eksterne effekter (uheld, støj, luftforurening og klima) en gevinst på ca.
273 mio. kr. i nutidsværdi over 10 år som følge af reducerede uheld, mindre støj og
luftforurening. Det samlede samfundsøkonomiske resultat er en omkostning på ca.
2.364 mio. kroner i nutidsværdi over 10 år.
Det kan dermed konkluderes, at forslaget først bliver samfundsøkonomisk rentabelt,
hvis den positive effekt for støj, uheld og emissioner bliver ca. 10 gange større end be-
regnet.
7