Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. februar 2015
2015-593
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 328:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. januar 2015 fra Nej til Tra-
fikstøj vedrørende indsats mod trafikstøj, jf. TRU alm. del - bilag 130.
Svar:
Borgergruppen Nej til Trafikstøj foreslår blandt andet at reducere hastigheden
på en del af Køge Bugt og Holbækmotorvejen til 80 km/t i aften- og nattetimer
samt på weekender og helligdage.
Jeg har bedt Vejdirektoratet udarbejde en samfundsøkonomisk analyse af for-
slaget. I analysen sammenholdes fordele ved en hastighedsreduktion som f.eks.
reduktion af trafikstøj og færre uheld med ulemperne, der primært omfatter
forøget rejsetid. Analysen er baseret på nogle faste rammer for samfundsøko-
nomisk analyse, som er gældende på tværs af Transportministeriets institutio-
ner og bygger på anerkendte forskningsbaserede metoder, hvor eksempelvis
værdisætningen af rejsetid er fastlagt af DTU Transport. Konkret er beregnin-
gen foretaget i regnearksmodellen TERESA, som kan findes på Modelcenterets
hjemmeside på DTU Transport.
Med afsæt i analysen vurderer Vejdirektoratet, at de øgede omkostninger som
følge af en hastighedsreduktion er ca. 10 gange større end fordelene ved tilta-
get. Et tidstab for trafikanterne er den dominerende årsag til meromkostnin-
gen. Jeg har vedlagt den samfundsøkonomiske analyse til orientering.
Som nævnt i mit svar på spørgsmål 203 af 9. januar 2015 (TRU alm. del) mener
jeg ikke, at det er hensigtsmæssigt at bruge hastighedsnedsættelser som en del
af støjbekæmpelsen, når de samfundsøkonomiske omkostninger er i størrelses-
ordnen 10 gange større end gevinsterne.
Borgergruppen foreslår endvidere at iværksætte forsøg med nye absorberende
støjafskærmninger. Vejdirektoratet oplyser, at det er almindelig praksis at an-
vende støjabsorberende skærme langs statsvejnettet, og at hovedparten af de
skærme, der er opsat de seneste 10 år, er støjabsorberende støjskærme.