Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1498696_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. februar 2015
2015-593
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 328:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. januar 2015 fra Nej til Tra-
fikstøj vedrørende indsats mod trafikstøj, jf. TRU alm. del - bilag 130.
Svar:
Borgergruppen Nej til Trafikstøj foreslår blandt andet at reducere hastigheden
på en del af Køge Bugt og Holbækmotorvejen til 80 km/t i aften- og nattetimer
samt på weekender og helligdage.
Jeg har bedt Vejdirektoratet udarbejde en samfundsøkonomisk analyse af for-
slaget. I analysen sammenholdes fordele ved en hastighedsreduktion som f.eks.
reduktion af trafikstøj og færre uheld med ulemperne, der primært omfatter
forøget rejsetid. Analysen er baseret på nogle faste rammer for samfundsøko-
nomisk analyse, som er gældende på tværs af Transportministeriets institutio-
ner og bygger på anerkendte forskningsbaserede metoder, hvor eksempelvis
værdisætningen af rejsetid er fastlagt af DTU Transport. Konkret er beregnin-
gen foretaget i regnearksmodellen TERESA, som kan findes på Modelcenterets
hjemmeside på DTU Transport.
Med afsæt i analysen vurderer Vejdirektoratet, at de øgede omkostninger som
følge af en hastighedsreduktion er ca. 10 gange større end fordelene ved tilta-
get. Et tidstab for trafikanterne er den dominerende årsag til meromkostnin-
gen. Jeg har vedlagt den samfundsøkonomiske analyse til orientering.
Som nævnt i mit svar på spørgsmål 203 af 9. januar 2015 (TRU alm. del) mener
jeg ikke, at det er hensigtsmæssigt at bruge hastighedsnedsættelser som en del
af støjbekæmpelsen, når de samfundsøkonomiske omkostninger er i størrelses-
ordnen 10 gange større end gevinsterne.
Borgergruppen foreslår endvidere at iværksætte forsøg med nye absorberende
støjafskærmninger. Vejdirektoratet oplyser, at det er almindelig praksis at an-
vende støjabsorberende skærme langs statsvejnettet, og at hovedparten af de
skærme, der er opsat de seneste 10 år, er støjabsorberende støjskærme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498696_0002.png
Vejdirektoratet har ikke erfaringer med det konkrete forslag til etablering af
stengærder, som foreslås af borgergruppen. En lignende løsning er dog anvendt
langs Nykøbing Falster Omfartsvej. Løsningens pris og effekt vurderes at svare
til en traditionel støjabsorberende støjskærm.
Borgergruppen peger på, at virkninger som følge af motorvejes bymæssige bar-
rierer bør inddrages. I forlængelse heraf kan jeg oplyse, at konsekvenserne ved
skabelsen af en bymæssig barriere ikke indgår som en effekt i de samfundsøko-
nomiske analyser. Det skyldes, at konsekvenserne på nuværende tidspunkt ikke
kan værdisættes med samme sikkerhed som de øvrige effekter i den gældende
og bredt anerkendte metode.
Afslutningsvis vil jeg understrege, at vi selvfølgelig skal gøre, hvad vi kan for at
mindske støjgenerne på de udsatte strækninger i Danmark, og støjreducerende
tiltag indgår ofte som en fast del af udvidelsesprojekterne og vedligeholdelses-
arbejdet på Vestegnen.
Eksempelvis er der i forbindelse med udbygningen af Køge Bugt Motorvejen
etableret 9 km støjafskærmning, og senest i 2017 vil der være udlagt støjredu-
cerende asfalt på størstedelen af motorvejsstrækningerne på Vestegnen. Det vil
reducere støjgenerne for rigtigt mange borgere i området.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke