Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1500078_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2015
2015 - 571
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra MF Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 326:
Hvad vil omkostningerne være ved at forlænge og tilføje flere krydsningsspor
mellem Viborg og Struer så rejsetiden mellem de to byer kan blive nedbragt til
35 minutter?
Svar:
Jeg kan henvise til Banedanmark, der oplyser:
”Som en del af Togfonden, skal Banedanmark blandt andet undersøge en ha-
stighedsopgradering af strækningen Langå-Struer til maksimalt 160 km/t (efter
implementeringen af det nye signalsystem). Denne hastighedsopgradering er
estimeret til at koste ca. 120 mio. kr., og vil bringe den teoretiske rejsetid mel-
lem Viborg og Struer (med stop på alle stationer) ned på ca. 37 minutter. Af-
hængig af køreplansmæssige bindinger og krydsningsstationer, kan den reelle
rejsetid godt blive en smule længere.
Såfremt rejsetiden skal reduceres til ca. 35 minutter vurderes der behov for
følgende: 1) at nedlægge 1-2 standsningssteder og 2) at etablere en eller flere
krydsningsmuligheder på strækningen. Det skyldes, at med reduceret rejsetid
vil togene møde hinanden andre steder end de nuværende krydsningsmulighe-
der. Omkostningerne til en ny krydsningsstation vurderes at udgøre ca. 100
mio. kr.
Banedanmark har dog ikke foretaget grundigere analyser af disse muligheder,
og det er derfor ikke muligt at svare nøjagtigt på hvor store omkostningerne til
disse yderligere forbedringer vil være.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke