Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1496014_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. februar 2015
2014-4407
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 31:
Ministeren bedes redegøre for hvad det gennemsnitligt koster pr. kilometer at
etablere letbane i Danmark på basis af omkostninger ved allerede etablerede
eller kendte kommende letbaner i Danmark og evt. sammenlignelige lande
Svar:
Staten yder tilskud til anlæg af Odense Letbane, Aarhus Letbane og Aalborg
Letbane. Derudover yder staten et indskud i Ring 3 Letbane I/S, som har til
opgave at anlægge en letbane i Ring 3 i Hovedstadsområdet.
En oversigt over de samlede anlægsudgifter og anlægsomkostningerne pr. km
på de nævnte letbaneprojekter fremgår af nedenstående tabel 1.
Tabel 1: Igangværende letbaneprojekter i Danmark
mio. kr. pl 14
Antal km Anlægsudgift Anlægsudgift pr. km.
Aarhus Letbane
Letbane Ring 3
Odense Letbane
Aalborg Letbane
12
27
14
12
2.184
4.105
2.326
1.730
182
152
163
141
Aarhus Letbane består dels af nyanlagte spor på 12 km samt tilpasning af Gre-
nåbanen og Odderbanen til letbanetrafik. Måles anlægssummen i forhold til
den samlede letbanestrækning på 110 km bliver den gennemsnitlige omkost-
ning pr. km på ca. 20 mio. kr.
I ovenstående anlægsomkostninger indgår ikke udgifter til de såkaldte driftsre-
laterede anlægsomkostninger som bl.a. omfatter udgifter til togsæt og kontrol-
og vedligeholdelsescenter. Staten yder ikke tilskud til disse omkostninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496014_0002.png
Ved sammenligningen med forholdene i andre lande skal man bl.a. tage højde
for hvor stor en del af strækningen der benytter eksisterende spor, i hvor høj
grad omkostninger til byomdannelse er medtaget i anlægsoverslaget for letba-
nen, om udgiften til værksteder er medtaget i anlægsomkostningen mm. Dertil
kommer at der er forskelle i prisniveauet for entreprenørydelser i de forskellige
lande.
I forbindelse med udarbejdelse af udredningsrapporten
1
om letbanen i Ring 3
blev anlægsomkostningerne for letbaner i sammenlignelige lande undersøgt.
Af rapporten fremgår (s. 147), at den gennemsnitlige kilometeromkostning for
tyske byer er på 218 mio. kr. (pl 13) og for Solnagrenen i Stockholm er anlægs-
omkostningen 394 mio. kr. pr. km (pl 13). Disse tal er uden tog og driftsrelate-
rede anlægsomkostninger og vurderes at være sammenlignelige med de danske
overslag over anlægsomkostningerne pr. km. 1. etape af Bybanen i Bergen ko-
stede 249 mio. kr. pr km. inkl. tog.
Det engelske transportministerium analyserede i 2011
2
omkostningerne ved
anlæg af 10 engelske light rail projekter. Heraf fremgår det at den gennemsnit-
lige omkostning ligger på ca. 12,6 mio £ pr. km (pl 2011). Det svarer til omkring
130 – 140 mio. kr. pr. km. Flere af de engelske systemer genbruger eksisteren-
de jernbaneinfrastruktur og undgår derved i en vis udtrækning omkostninger
til bygværker (broer, tunneler mm) og udgifter til omlægning af vejnettet.
I en rapport fra det amerikanske Transportation Research Board
3
anslås den
gennemsnitlige anlægsomkostning pr. km til mellem 250-300 mio. kr. i projek-
ter hvor der er væsentlige ombygninger og nye bygværker.
Ovenstående tal skal som nævnt tages med alle mulige forbehold, men de giver
dog et indtryk af omkostningen til letbaneprojekter i Danmark ikke er ude af
trit med omkostningsniveauet i andre lande.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke
1)
http://www.ringtre.dk/fileadmin/filer/freesites/ringtre/filer/Letbane/Dokum
enter/Udredning_om_letbane_paa_Ring_3_marts_2013..pdf
2
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/f
ile/3618/green-light-for-light-rail.pdf
3
http://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/circulars/ec177.pdf