Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1500132_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2015
2015-528
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 309:
Ministeren bedes kommentere Rigsrevisionens beretning nr. 6/2014, udgivet
den 14. januar 2015, og de tilknyttede bemærkninger fra statsrevisorerne, der
udtaler kritik af, at der hidtil ikke er taget de fornødne økonomiske hensyn i
forbindelse med planlægningen af vagter og overarbejde hos fjernstyringscen-
tralerne under Banedanmark. Herunder bedes ministeren tilkendegive, hvilke
initiativer der fremadrettet tages for at sikre en effektiv udnyttelse af ressour-
cerne og reducere lønudgifterne.
Links:
http://www.rigsrevisionen.dk/nyheder/2015/januar/beretninger-til-
statsrevisorerne/
http://www.rigsrevisionen.dk/media/2021610/vagtplanlaegning-i-statslige-
institutioner.pdf
Svar:
Jeg skal først og fremmest understrege, at Banedanmarks ledelse naturligvis
skal tilrettelægge indsatsen i forhold til vagtplanlægning effektivt, så skattebor-
gerne får mest muligt for pengene. Jeg har derfor også bedt mine embedsmænd
om at følge op på sagen om overarbejde på de faste møder, de har med styrel-
sen.
Jeg har bedt Banedanmark redegøre for den hidtidige strategi i forhold til vagt-
planlægning og også for fremadrettede tiltag. Banedanmark oplyser følgende:
”Banedanmark vil iværksætte følgende fremadrettede tiltag i forhold til vagt-
planlægningen:
Banedanmark ansætter løbende så mange elever, som det er praktisk muligt. I
2015 og 2016 ansættes således 30 nye trafikelever om året. Banedanmark har
ansat så mange nye trafiklederelever, som det rent praktisk har kunnet lade sig
gøre ud fra uddannelsens opbygning og behovet for praktikpladser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500132_0002.png
En del af Rigsrevisionens kritik omhandler situationen på Fjernstyringscentra-
len København. Denne situation er forbedret, eftersom et trafiklederhold er
færdiguddannet pr. oktober 2014 og derved klar til selvstændige vagter pr. 1.
december 2014.
I gennemsnit er der for januar og februar 2015 tale om 13 vagter besat med
overarbejde sammenlignet med de 32 nævnt i rapporten.
Ligeledes har Banedanmark valgt at ansætte elever til de områder, som har
størst personalemangel. Dette er blevet vurderet med brug af aktivitetsbudget-
ter og personaleprognoser. Med ansættelsen af de mange nye elever har Ba-
nedanmark en forventning om et fald i overarbejdet på ca. en tredjedel, sva-
rende til ca. 4 mio. kr.
Banedanmark skal bemærke, at der i beretningens specifikt anføres i forhold til
Banedanmarks vagtplanlægning, at medarbejderne i alle fjernstyringscentra-
lerne i en periode på 6 måneder i 2014 optjente ca. 36.800 overarbejdstimer.
Fakta er, at der har været 24.533 timers overarbejde. Tallet 36.800 fremkom-
mer ved at lægge 50 pct. oveni til afspadsering. De 24.533 timer svarer til 9,5
timer pr. medarbejder pr. måned fordelt på alle trafikstyringsmedarbejdere.
Banedanmarks beregninger har dog vist, at det ikke altid er en fordel at ansætte
nyt personale sammenlignet med muligheden for at anvende eksisterende per-
sonale på overtid. En overarbejdstime udgør 1/1924 af årslønnen + 50 pct. De
faktiske trafikstyringstimer reduceres, fordi der afvikles ferie og særlige ferie-
dage, obligatoriske kurser, uddannelse mv., sygdom og andet fravær. Det bety-
der, at den faktiske pris for en trafikstyringstime omtrent svarer til prisen for
en overarbejdstime. Hertil kommer, at en medarbejder bl.a. modtager pension
og feriepenge, som øger omkostningerne til en ny medarbejder, men som ikke
påvirker overarbejdstillægget.
Banedanmark skal dog pointere, at der selvfølgelig skal eksistere en fornuftig
balance, idet megen overtid kan være belastende for den enkelte medarbejder.
Banedanmark forsøger at holde overarbejde indenfor rammerne af naturligt
overarbejde og det trivselsmæssige maksimum. Det naturlige overarbejde defi-
neres af det overarbejde, der opstår akut f.eks. ved sygdom, og det trivselsmæs-
sige maksimum defineres ved den mængde af overarbejde, der stadig er moti-
verende og besættes på frivillig basis.”
Banedanmarks oplysninger vil indgå i den videre sagsbehandling.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke