Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. maj 2015
2015-496
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 304:
Kan ministeren oplyse, om det er muligt i forhold til en fremtidig operatør at
medtage sejladsen fra Bornholm til Sassnitz i Tyskland i det kommende udbud
af den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm? Hvis ikke det er mu-
ligt at omfatte sejladsen til Tyskland af det kommende udbud, bedes ministeren
redegøre for de lovmæssige hindringer, der umuliggør dette.
Svar:
Der er tale om et kompliceret spørgsmål, der er reguleret af EU’s statsstøttereg-
ler. Det er min vurdering, at EU-Kommissionen næppe vil være imødekom-
mende overfor at udvide det kommende udbud af den samfundsbegrundede
færgebetjening af Bornholm til at omfatte færgeruten Sassnitz-Rønne. Det
skyldes følgende tre overordnede forhold, som i vidt omfang hænger sammen.
For det første
ydes tilskuddet til færgebetjeningen af Bornholm i dag og frem-
adrettet under henvisning til, at der er tale om en
public service-ydelse,
det vil
sige en tjenesteydelse af almen økonomisk interesse. EU-reglerne indeholder
ikke bestemmelser, der i forhold til færgetrafik konkretiserer, hvad public ser-
vice er eller hvor grænserne går, men forskellige EU-retskilder giver fortolk-
ningsvejledning. Grundlæggende anerkender Traktaten om EU’s Funktions-
måde (TEUF) i artikel 14 den rolle, som public service indtager i forhold til
EU’s fælles værdinormer, og den rolle, som public service spiller i forhold til at
fremme
social og territorial samhørighed.
Det fremgår videre af den nævnte
artikel 14, at public service skal ydes inden for traktaternes rammer og princip-
per. Dette er med tiden blevet videreudviklet ved blandt andet domme fra EU-
Domstolen, samt afgørelser og meddelelser fra EU-Kommissionen.
I public service-begrebet ligger en forudsætning om, at ydelsen skal komme et
bredt udsnit af borgere og virksomheder til gode, ikke bare på Bornholm. Det
er tilfældet for færgeruterne Rønne-Ystad og Rønne-Køge, som – med den ru-
testruktur vi har i dag – er afgørende for den danske infrastruktur. Det er en
infrastruktur, som kommer et bredt udsnit af borgere og virksomheder til gode,
ikke bare på Bornholm.