Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1526542_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. maj 2015
2015-496
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 304:
Kan ministeren oplyse, om det er muligt i forhold til en fremtidig operatør at
medtage sejladsen fra Bornholm til Sassnitz i Tyskland i det kommende udbud
af den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm? Hvis ikke det er mu-
ligt at omfatte sejladsen til Tyskland af det kommende udbud, bedes ministeren
redegøre for de lovmæssige hindringer, der umuliggør dette.
Svar:
Der er tale om et kompliceret spørgsmål, der er reguleret af EU’s statsstøttereg-
ler. Det er min vurdering, at EU-Kommissionen næppe vil være imødekom-
mende overfor at udvide det kommende udbud af den samfundsbegrundede
færgebetjening af Bornholm til at omfatte færgeruten Sassnitz-Rønne. Det
skyldes følgende tre overordnede forhold, som i vidt omfang hænger sammen.
For det første
ydes tilskuddet til færgebetjeningen af Bornholm i dag og frem-
adrettet under henvisning til, at der er tale om en
public service-ydelse,
det vil
sige en tjenesteydelse af almen økonomisk interesse. EU-reglerne indeholder
ikke bestemmelser, der i forhold til færgetrafik konkretiserer, hvad public ser-
vice er eller hvor grænserne går, men forskellige EU-retskilder giver fortolk-
ningsvejledning. Grundlæggende anerkender Traktaten om EU’s Funktions-
måde (TEUF) i artikel 14 den rolle, som public service indtager i forhold til
EU’s fælles værdinormer, og den rolle, som public service spiller i forhold til at
fremme
social og territorial samhørighed.
Det fremgår videre af den nævnte
artikel 14, at public service skal ydes inden for traktaternes rammer og princip-
per. Dette er med tiden blevet videreudviklet ved blandt andet domme fra EU-
Domstolen, samt afgørelser og meddelelser fra EU-Kommissionen.
I public service-begrebet ligger en forudsætning om, at ydelsen skal komme et
bredt udsnit af borgere og virksomheder til gode, ikke bare på Bornholm. Det
er tilfældet for færgeruterne Rønne-Ystad og Rønne-Køge, som – med den ru-
testruktur vi har i dag – er afgørende for den danske infrastruktur. Det er en
infrastruktur, som kommer et bredt udsnit af borgere og virksomheder til gode,
ikke bare på Bornholm.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om det er muligt i forhold til en fremtidig operatør at medtage sejladsen fra Bornholm til Sassnitz i Tyskland i det kommende udbud af den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm, til transportministeren
1526542_0002.png
For det andet
vil tilskud til færgeruten Sassnitz-Rønne indebære særlige og
direkte fordele til det bornholmske turisterhverv derved, at formålet er at for-
syne turisterhvervet med tyske turister. Tilskuddet (de offentlige midler) vil
således blive anvendt med henblik på at påvirke turistmarkedet og give det
bornholmske turisterhverv fordele, som det ellers ikke ville have haft. Ruten
har dermed ikke samme karakter som færgeruterne Rønne-Køge og Rønne-
Ystad, jf. ovenfor, uanset at de tyske turister, der rejser på ruten, har betydning
for det bornholmske turisterhverv.
Det er vigtigt at holde denne problemstilling adskilt fra overvejelser over, hvor-
vidt turisterhvervet på Bornholm i øvrigt måtte være særlig udfordret og støtte-
værdigt, og endvidere adskilt fra turisterhvervets betydning for det bornholm-
ske samfund. Sådanne overvejelser ændrer ikke grundlæggende ved, at formå-
let med at yde tilskud til færgeruten Sassnitz-Rønne er at understøtte det born-
holmske turisterhverv – modsat for eksempel ruterne Rønne-Køge og Rønne-
Ystad, der anvendes meget mere generelt og er helt afgørende for at sikre social
og territorial samhørighed.
For det tredje
er det en forudsætning for public service-ydelser, at de ikke kan
leveres af markedet på tilfredsstillende vilkår, herunder i forhold til pris og
kvalitet. Det er oplagt, at færgebetjeningen af ruterne Rønne-Køge og Rønne-
Ystad ikke kan drives på kommerciel basis. Det viser de tidligere udbud og
Transportministeriets beregninger af tilskudsbehovet for den kommende fær-
gebetjening. Situationen i forhold til færgeruten Sassnitz-Rønne er anderledes,
fordi trafikken i dag rent faktisk sker som fri trafik, det vil sige trafik, som ope-
ratøren, Danske Færger A/S, ikke er forpligtet til at udføre. Samtidig må det
erkendes, at det forhold, at Danske Færger er forpligtet til at anvende en er-
statningsfærge i visse situationer (i forhold til ruterne Rønne-Køge og Rønne-
Ystad) og rent faktisk ligger inde med en færge, har den afledte effekt, at rede-
riet umiddelbart kan betjene Sassnitz-Rønne. Det ændrer dog ikke på, at det er
uoplyst, hvad markedet kan levere, hvis Danske Færger eller den kommende
operatør måtte vælge at lukke sejladsen til Sassnitz.
I forlængelse af det ovenfor anførte vil jeg tilføje, at det er vigtigt at være op-
mærksom på, at den omfattende debat om en erstatningsfærge ikke kun vedrø-
rer sejladsen på færgeruten Sassnitz-Rønne, men i nok så høj grad også mulig-
heden for erstatningssejlads på færgeruterne Rønne-Ystad og Rønne-Køge, når
for eksempel vejret forhindrer hurtigfærgerne i at sejle, eller når der opstår
akutte tekniske problemer. Det er Transportministeriets vurdering, at det i
forhold til EU-lovgivningen vil være muligt i det kommende udbud at oprethol-
de kravet om erstatningssejlads, for eksempel som i dag ved at stille krav om, at
operatøren inden for en nærmere frist skal kunne indsætte en erstatningsfærge
på færgeruterne Rønne-Køge og Rønne-Ystad. Dette krav har betydning for
færgebetjeningens robusthed, altså det forhold, at der er en sikkerhed for, at en
anden færge kan sejle, hvis for eksempel hurtigfærgerne ikke kan sejle. Det vil
således komme hele samfundet – borgere og virksomheder – til gode. Men det
løser ikke nødvendigvis problemstillingen om færgeruten Sassnitz-Rønne, idet
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om det er muligt i forhold til en fremtidig operatør at medtage sejladsen fra Bornholm til Sassnitz i Tyskland i det kommende udbud af den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm, til transportministeren
1526542_0003.png
der som nævnt ikke i det kommende udbud stilles krav om besejling af den
rute. Hvis der stilles krav om en erstatningsfærge af hensyn til færgebetjenin-
gens robusthed (på ruterne Rønne-Køge og Rønne-Ystad), vil det således fort-
sat være op til den kommende operatør at beslutte, om operatøren vil besejle
ruten Sassnitz-Rønne.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke