Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1519692_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2015
2015-454
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Flemming Damgaard Larsen (V).
Spørgsmål nr. 302:
Følgende er 6 pendlerberetninger fra Lejre- og Hvalsø-pendlere fra fredag, den
16. januar 2015:
Afgang fra Hvalsø 06:23: Overfyldt og mange står op.
Afgang fra Hvalsø 06.33: Overfyldt og mange står op.
Afgang fra Hvalsø 07:33: 10 min. forsinket ankomst til KBH.
Afgang fra Lejre 7.40: 15 min. forsinket ankomst til Østerport.
Afgang fra København 16:24: 10 min. forsinket afgang.
Afgang fra København 16.33 og 17.03 aflyst. Intet i højtalerne eller på rejsepla-
nen. Hurtigtoget kørte direkte igennem.
Transportministeren bedes på baggrund af ovenstående virkelige hændelser
oplyse, hvilke initiativer ministeren vil tage for at stoppe dette vanvid samt
hvornår Lejre- og Hvalsø-pendlerne kan forvente acceptable forhold?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som har oplyst følgende:
”Hvad angår beretningen om, at mange står op, kan DSB oplyse, at DSB løben-
de arbejder på at tilpasse togstørrelser til efterspørgslen. Dette gælder også for
Nordvestbanen, og som det fremgår nedenfor, er der siden 16. januar 2015 sket
en væsentlig forbedring.
Køreplanen for 2015 indebærer en ændring i kørselsmønsteret på Nordvestba-
nen. DSB har på baggrund af driften siden køreplansskiftet i december 2014
foretaget en gennemgang af kapaciteten på Nordvestbanen. Gennemgangen
viste, at der var syv afgange med en uhensigtsmæssig belægning. For at løse
dette problem har DSB pr. 23. februar 2015 tilpasset den indsatte kapacitet. De
foreløbige opgørelser viser, at den uhensigtsmæssige belægning er løst på fem
ud af syv afgange. Hertil kommer, at der på de resterende to afgange kun fore-
kommer væsentlig overbelægning på enkelte af ugens dage. Det drejer sig om
følgende afgange:
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at forbedre vilkårene for Lejre- og Hvalsø-pendlerne, til transportministeren
1519692_0002.png
Afgang fra Holbæk St. 06:11 og med ankomst til Roskilde St. 06:33 og
Afgang fra Holbæk St. 07:46 og med ankomst til Roskilde St. 08:17
DSB forventer, at kunne løse belægningsudfordringen på den ene af de to af-
gange, men der er på grund af den manglende mulighed for at sammenkoble to
IC4 togsæt ikke tilstrækkeligt materiel til at løse begge afgange. DSB følger lø-
bende udviklingen.
DSB skal bemærke, at DSB pr. 10. august 2015 indsætter to ekstra afgange på
Nordvestbanen. Det drejer sig om følgende afgange:
Nyt tog fra Holbæk til København, afgang på hverdage fra Holbæk kl.
5.16. Toget standser ved alle regionalstationer (excl. Hedehusene) og
ankommer til København H kl. 6.16.
Nyt tog fra København til Holbæk afgang fra København H kl. 0.36 nat
efter søndag til torsdag. Toget standser ved alle regionalstationer med
ankomst til Holbæk kl. 1.39. Nat efter fredag og lørdag kører toget fra
København til Kalundborg.
Side 2/3
Hvad angår forsinkelser og aflysninger kan DSB genkende pendleretningerne
fra den 16. januar. Det skal bemærkes, at DSB ikke har fundet den nævnte tog-
afgang klokken 16:33 fra København H, da tidsangivelsen ikke stemmer med
køreplanen.
På strækningen Hvalsø – København mellem klokken 6.00 og 8.00 og mellem
klokken 16.00 og 18.00 har der på hverdage fra uge 2 til 4 og fra uge 5- 9 i 2015
været nedenstående rettidighed og pålidelighed:
Uge 2-4
Morgen til København H
Eftermiddag til Hvalsø
Uge 5-9
Morgen til København H
Eftermiddag til Hvalsø
Udvikling
Morgen til København H
Eftermiddag til Hvalsø
Togrettidighed
Pålidelighed
85,3%
98,8%
92,2%
96,3%
90,3%
96,0%
5,0%
3,8%
97,8%
99,1%
-1,0%
2,8%
Som det fremgår i tabellen ovenfor, er der sket et løft i togrettidigheden i begge
retninger, men der er fortsat en udfordring med pålideligheden til København
H om morgenen. De primære årsager til aflysningerne har været problemer
med togsporet (20 %) og problemer med materiellet (15 %). De resterende af-
lysninger har enten været afledte konsekvenser heraf, eller årsager der samlet
har påvirket mindre end 5 %. Hvad angår spor og signaler er DSB løbende i
dialog med Banedanmark. Vedrørende fejl på materiellet er det DSB's vurde-
ring, at der ikke har været nogen systematik i de pågældende fejl. Det er DSB's
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at forbedre vilkårene for Lejre- og Hvalsø-pendlerne, til transportministeren
1519692_0003.png
vurdering, at det er tilfældigheder, der har medført, at materiellet er brudt ned
på denne strækning i perioden. DSB følger løbende udviklingen med henblik på
at afdække eventuelle trends ift. aflysninger”.
Jeg kan konstatere, at DSB har fokus på at forbedre kvaliteten af trafikafviklin-
gen på strækningen og forventer, at DSB følger op på, at de iværksatte tiltag får
den ønskede effekt, og fortsat overvejer nye tiltag.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke