Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. marts 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 301:
Ministeren bedes oplyse, hvilke omkostninger der bortfalder, hvis DSB i mor-
gen stoppede alle aktiviteter med IC4. Det gælder såvel aktiviteter bundet til
selve projektet som andre omkostninger, som DSB i forskellig sammenhæng
afholder til f.eks. bygningsleje, projektkonsulenter, rekruttering af medarbejde-
re til afslutning af delprojekter på IC4, etablering af opstillingsanlæg, uddan-
nelse af medarbejdere i betjening af toget, strækningsindøvelse, afværgeom-
kostninger grundet brister i IC4´s funktionalitet etc.
Svar:
Spørgsmålet har været forelagt DSB, som oplyser:
”Hvis DSB umiddelbart stoppede alle aktiviteter med IC4 og IC2, ville det bety-
de, at kørslen skulle finde sted med andet materiel. DSB har i ”Plan B Idékata-
log” foretaget en overordnet screening og vurdering af forskellige løsningstiltag,
og DSB har i december 2014 præsenteret materielsituationen med og uden
IC4/IC2 for Folketingets trafikordførere.
Hvis DSB stoppede alle aktiviteter med IC4/IC2 i morgen, ville det alt andet
lige betyde, at en række IC4/IC2 omkostninger ville bortfalde – nogle umiddel-
bart, andre med en længere tidshorisont. Til gengæld vil disse omkostninger
blive erstattet af andre, for eksempel reinvestering i dele af - eller hele MR flå-
den.
Eksempler på omkostninger til IC4/IC2, der ville falde bort umiddelbart, er en
række indbygningsprojekter på togene og rekruttering af medarbejdere dedike-
ret til IC4/IC2, mens en minimering af medarbejderstyrken har en længere
tidshorisont på grund af opsigelsesfrister m.m. Som skrevet ovenfor vil et
umiddelbart stop af alle aktiviteter med IC4/IC2 imidlertid betyde, at besparel-
serne vil blive erstattet af omkostninger til erstatningsmateriel og hvad deraf
følger af uddannelse, strækningsindøvelse m.m.”