Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
TALESEDDEL TIL FORSVARSMINISTEREN
TIL BESVARELSE AF TRANSPORTUDVALGETS SAMRÅDSSPØRGSMÅL M
OM HÆNDELSEN DEN 3. MARTS 2014
TORSDAG DEN 15. JANUAR 2015
12. januar 2015
TRU samrådsspørgsmål M
”Ministrene bedes på baggrund af artiklen ”Min morgenkaffe frøs til is” i Berlingske Tidende
den 17. november 2014 redegøre for fakta og procedure omkring den alvorlige hændelse den
3. marts 2014, hvor et SAS fly med 130 passagerer var tæt på at kollidere med et russisk
militærfly. Herunder bedes oplyst, hvilke initiativer regeringen har iværksat for at få
hændelsen fuldt belyst som nødvendigt grundlag for forebyggelse af tilsvarende alvorlige brud
på luftsikkerheden i fremtiden? Endvidere bedes ministrene oplyse, hvilke initiativer
hændelsen har afstedkommet i form af henvendelser til Rusland bilateralt fra Danmark samt
på NATO- og EU-niveau. Endelig ønskes oplyst, om hændelsen har afstedkommet ændret
procedure for det danske flyvevåben i forhold til den øgede aktivitet med russiske militærfly,
der angiveligt udgør en trussel imod sikkerheden i den civile luftfart.”
Lad mig indledningsvist kort gentage hvad transportministeren netop har
redegjort for. Nemlig at hændelsen den 3. marts mellem et civilt SAS fly
og et russisk militærfly fandt sted i internationalt luftrum over Østersøen,
hvor Sverige yder lufttrafiktjenesten. Forsvaret er således ikke part i
hændelsen.
Det danske afvisningsberedskab havde tidligere på dagen været i luften og
identificeret det pågældende russiske fly.
Men det er klart, at det er i alles interesse, at risikoen, for at en sådan
hændelse kan ske igen, minimeres mest muligt.
Forsvaret har helt konkret iværksat en procedure, der tilsikrer, at
afvisningsberedskabet, når det er aktiveret, tæt kan følge fremmede
staters luftfartøjer i Østersøområdet over internationalt farvand, for på
den måde at markere disse luftfartøjers position for øvrige
luftrumsbrugere ved brug af afvisningsberedskabets egen transponder.
Forsvaret udfører denne støtte i det omfang, den operative opgaveløsning
muliggør dette.
1
Det talte ord gælder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TALESEDDEL TIL FORSVARSMINISTEREN
TIL BESVARELSE AF TRANSPORTUDVALGETS SAMRÅDSSPØRGSMÅL M
OM HÆNDELSEN DEN 3. MARTS 2014
TORSDAG DEN 15. JANUAR 2015
12. januar 2015
For at understøtte tiltaget, har Forsvaret og Naviair aftalt en national
procedure, der skal tilsikre, at Forsvaret konsekvent informerer
flyvekontrolcentralen i København (Naviair), når afvisningsberedskabet
starter og slutter en sådan markering af luftfartøjer.
Den ansvarlige lufttrafiktjenesteudøver [flyvelederen] får således, ved
hjælp af afvisningsberedskabets transponder, en troværdig, opdateret og
relativ præcis positionsangivelse præsenteret på sin radarskærm, der kan
anvendes til at give relevante trafikinformationer til den øvrige
kommercielle trafik.
Den nationale procedure medfører, at oplysninger fra Naviar til det
svenske Luftfartsverket om afvisningsberedskabets markering af
fremmede statsfly, som flyver uden aktiv transponder, deles i henhold til
samarbejdsaftalen mellem Danmark og Sverige vedrørende udøvelse af
lufttrafiktjeneste.
Den nationale procedure og samarbejdsaftalen er samlet med til at
forbedre situationsbilledet over Østersøen.
Der er samtidigt blevet planlagt et møde primo 2015 mellem de nationale
danske
luftfartsmyndigheder
(Trafikstyrelsen
og
Værnsfælles
Forsvarskommando) samt Sveriges tilsvarende ved Transportstyrelsen og
Försvarsmakten.
Formålet med dette møde er at drøfte problematikken yderligere,
herunder afklare eventuelle supplerende tiltag.
For så vidt angår NATO, har jeg selv haft mulighed for at drøfte
problematikken med NATO’s generalsekretær. Vi er enige om, at de øgede
russiske flyvninger i Østersøen er til fare for civil lufttrafik, og at de
russiske flyvninger giver grund til bekymring.
2
Det talte ord gælder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TALESEDDEL TIL FORSVARSMINISTEREN
TIL BESVARELSE AF TRANSPORTUDVALGETS SAMRÅDSSPØRGSMÅL M
OM HÆNDELSEN DEN 3. MARTS 2014
TORSDAG DEN 15. JANUAR 2015
12. januar 2015
NATO har derfor overfor Rusland og i offentligheden udtrykt generel
bekymring over den stigende spænding som følge af øgede russiske
militære flyvninger. Samtidig har NATO meddelt Rusland, at den måde
Rusland gennemfører flyvningerne på udgør en fare for civil lufttrafik.
Jeg har også haft mulighed for at drøfte problematikken med mine
europæiske kolleger i november i Bruxelles. På EU forsvarsministermødet,
hvor også EU’s Høje Repræsentant, Mogherini, og NATO’s
generalsekretær, Stoltenberg, deltog, var der udbredt enighed om, at det
russiske flyvevåbens adfærd i internationalt luftrum var uansvarligt i
forhold til gængs adfærd og kunne udgøre et problem for den civile
luftfart i Europa.
Afslutningsvis vil jeg gerne nævne mit møde med min svenske kollega i
fredags. Vi drøftede en række aktuelle forsvars- og sikkerhedspolitiske
emner, og det er klart, at vi også drøftede den russiske flyaktivitet i vores
nærområde.
Samtidig er vi enige om at fortsætte med at udvikle det positive bilaterale
dansk-svenske militære samarbejde, og helt konkret har vi indledt et
arbejde for at afdække mulighederne for et tættere samarbejde med
Sverige bl.a. i forhold til deling af radardata.
3
Det talte ord gælder