Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1494213_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 18
Talepapir til transportministeren til brug for besvarelse
af samrådsspørgsmål M, N og O med spørgsmål til
artiklen ”Min morgenkaffe frøs til is” i Berlingske
Tidende den 17. november 2014
Samrådsspørgsmål M-TRU, Alm. Del, stillet til
forsvarsministeren og transportministeren den 17.
november 2014:
Ministrene bedes på baggrund af artiklen ”Min morgenkaffe
frøs til is” i Berlingske Tidende den 17. november 2014
redegøre for fakta og procedure omkring den alvorlige
hændelse den 3. marts 2014, hvor et SAS fly med 130
passagerer var tæt på at kollidere med et russisk militærfly.
Herunder bedes oplyst, hvilke initiativer regeringen har
iværksat for at få hændelsen fuldt belyst som nødvendigt
grundlag for forebyggelse af tilsvarende alvorlige brud på
luftsikkerheden i fremtiden? Endvidere bedes ministrene
oplyse, hvilke initiativer hændelsen har afstedkommet i form
af henvendelser til Rusland bilateralt fra Danmark samt på
NATO- og EU-niveau? Endelig ønskes oplyst, om hændelsen
har afstedkommet ændret procedure for det danske
flyvevåben i forhold til den øgede aktivitet med russiske
militærfly, der angiveligt udgør en trussel imod sikkerheden i
den civile luftfart.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0002.png
Side 2 af 18
Samrådsspørgsmål N-TRU, Alm. Del, stillet til
transportministeren den 17. november 2014:
Med henvisning til artiklen ”Min morgenkaffe frøs til is” i
Berlingske Tidende den 17. november 2014 bedes
transportministeren redegøre for, hvorfor han er af den
overbevisning, at situationen den 3. marts 2014, hvor et
dansk SAS fly var tæt på kollision med et russisk militærfly,
ikke kræver politisk aktiv indblanding fra dansk side, og
hvorvidt han gemmer sig over for russerne ved at henvise til
EU som den part, der bør handle over for Rusland?
Samrådsspørgsmål O-TRU, Alm. Del, stillet til
forsvarsministeren og transportministeren den 17.
november 2014:
Med henvisning til artiklen ”Min morgenkaffe frøs til is” i
Berlingske Tidende den 17. november 2014, hvor det
fremkommer, at passagererne slet ikke har fået besked om
den overhængende fare de befandt sig i den 3. marts 2014,
bedes ministrene redegøre for, hvordan regeringen vil sikre
passagerernes rettigheder, hvis der i fremtiden sker lignende
tilfælde, hvor et dansk fly er tæt på kollision med et russisk
militærfly?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen
(V) og Kristian Pihl Lorentzen (V).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0003.png
Side 3 af 18
Svar:
Jeg vil indledningsvis gerne takke for de
stillede spørgsmål, som der nu bliver
lejlighed til at besvare. Disse vedrører en
hændelse, hvor et russisk militærfly kom
tæt på et SAS fly, hvorved sikkerheden
blev kompromitteret.
Spørgsmålene er stillet til
forsvarsministeren og mig selv, og vi har
aftalt, at vi hver især håndterer
besvarelse af de stillede spørgsmål for de
dele, der henhører under vores
respektive ansvarsområder.
Vi har aftalt, at jeg lægger ud.
Inden jeg går i detaljer, vil jeg gøre
opmærksom på, at de konkrete
oplysninger om hændelsen er underlagt
fortrolighed i henhold til luftfartsloven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0004.png
Side 4 af 18
Jeg kommer nærmere ind på hvorfor,
senere i min besvarelse af spørgsmålet
om passagerernes rettigheder.
Jeg beder jer om at respektere denne
fortrolighed.
[Spørgsmål M]
Fakta i denne sag er, at der den 3. marts
2014 i Østersøområdet i luftrummet
over internationalt farvand blev
registreret en hændelse, hvor et russisk
militærfly og et dansk registreret SAS-
fly fløj tæt forbi hinanden. Hændelsen
fandt sted i svensk kontrolleret
internationalt luftrum.
Den danske Havarikommission
undersøgte efter aftale med de svenske
myndigheder efterfølgende hændelsen.
Dette er i overensstemmelse med de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0005.png
Side 5 af 18
internationalt fastsatte regler herom,
idet der var tale om et dansk
indregistreret fly.
Havarikommissionens konklusion var,
at der – som det fagligt hedder inden for
luftfarten – ikke var tale om en ”alvorlig
hændelse”. Der var dog tale om en
lufttrafikhændelse, af en kategori hvor
”sikkerheden ikke var tilsikret”. Denne
konklusion indebar, at
Havarikommissionen for sit
vedkommende afsluttede sagen og
overdrog den til Trafikstyrelsen, hvilket
jeg skal komme tilbage til.
Konklusionen blev draget på baggrund
af, at der i forbindelse med hændelsen
fortsat var sikkerhedsbarrierer tilbage,
der reducerede risikoen for en kollision.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0006.png
Side 6 af 18
Disse sikkerhedsbarrierer bestod i, at
kontrolenhederne havde observeret det
russiske fly og fulgte dets flyvning
løbende, samt at disse informationer
blev videregivet til piloterne i SAS-flyet.
Hertil kommer, at SAS-flyet, baseret på
opfordring fra flyvelederen, valgte at
stoppe sin stigning inden passagen.
Endelig skal anføres, at SAS-flyet havde
visuel kontakt med det russiske fly forud
for passage af hinanden.
Vi har ikke nogen dokumentation for at
sige, at det russiske militærfly fløj i strid
med gældende regler.
Der er tale om flyvninger i internationalt
luftrum, hvor det er internationale civile
flyveregler, der er gældende. Dansk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0007.png
Side 7 af 18
territorium og dansk lovgivning kan
derfor ikke siges at være krænket.
Der er dog ikke tvivl om, at de to fly fløj
uhensigtsmæssigt tæt på hinanden, og at
sikkerheden var kompromitteret. Dette
er naturligvis ikke tilfredsstillende og for
mig heller ikke acceptabelt.
Havarikommissionens konklusion af
hændelsen medførte i overensstemmelse
med de gældende regler, at hændelsen
blev indrapporteret til Trafikstyrelsens
hændelsesdatabase, som bruges til
analyser af mønstre og tendenser. Det er
sådan processen er ifølge lovgivningen.
Trafikstyrelsen har ansvaret for tilsyn
med luftfartssikkerheden i Danmark og
har efterfølgende reageret på hændelsen
og har taget kontakt til andre danske og
svenske myndigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0008.png
Side 8 af 18
De danske myndigheder har efter
hændelsen iværksat flere initiativer.
Forsvarsministeren vil redegøre
nærmere for disse nationale initiativer
senere på dette møde.
Jeg kan dog oplyse, at
Transportministeriet og
Forsvarsministeriet løbende er i tæt
dialog om at sikre procedurer, som kan
hindre lignende fremtidige hændelser.
Disse vedrører bl.a. muligheden for
deling af radardata og tættere
samarbejde og koordination mellem de
civile og de militære
luftfartsmyndigheder og med vores
svenske naboer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0009.png
Side 9 af 18
[Spørgsmål N]
I samrådsspørgsmålene spørges der
endvidere til, hvorfor jeg er af den
overbevisning, at hændelsen den 3.
marts 2014, ikke kræver politisk aktiv
indblanding fra dansk side, og hvorvidt
jeg gemmer mig over for russerne ved at
henvise til EU som den part, der bør
handle over for Rusland.
Hertil må jeg sige, at jeg absolut ikke
gemmer mig over for russerne ved at
henvise til EU som international
medaktør og part over for Rusland.
Det er min overbevisning, at vi kommer
længst ved at tale med én samlet
europæisk stemme over for Rusland.
Det, som vi oplever over Østersøen, er
ikke kun et dansk problem. Det ses også
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0010.png
Side 10 af 18
andre steder i Europa. Det er sket over
Nordsøen, Sortehavet, omkring Portugal
og formentligt flere andre steder.
Jeg kan oplyse, at EU officielt har bedt
Det Europæiske
Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, om
at indsamle data fra medlemsstaterne
om hændelser med militære fly. EASA
har oplyst, at man på grundlag af de
indkomne data, vil fortage en
undersøgelse og vil fremkomme med
anbefalinger til EU kommissionen. Det
er oplyst, at disse vil foreligge til marts.
Jeg forventer, at EU tager aktion på
sagen, når resultatet af undersøgelsen
foreligger.
FN’s internationale luftfartsorganisation
ICAO har grundet den stigende
bekymring også fokus på spørgsmålet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0011.png
Side 11 af 18
Her er spørgsmålet blevet rejst ved
ICAO’s europæiske kontor. I ICAO
Europa sidder Rusland også med ved
bordet.
På et møde i dette regi i november 2014
blev medlemslandene og relevante
internationale organisationer opfordret
til at iværksætte en gennemgang og
fornøden opdatering af deres
procedurer. Dette skal ske med særlig
vægt på koordination mellem de civile og
militære aktører på nationalt såvel som
på internationalt niveau.
Dette svarer til de foranstaltninger, der
fra dansk side foreløbig er iværksat.
Endvidere er spørgsmålet rejst under et
møde primo december 2014 i den
Europæiske Organisation for Luftfartens
Sikkerhed, EUROCONTROL. Dette
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0012.png
Side 12 af 18
skete blandt andet på grundlag af en
skriftlig henvendelse fra Danmark.
Ved dette møde har man blandt andet
også fra dansk og svensk side efterlyst
behovet for en fælles reaktion fra
europæisk/international side, hvilket
også blev konklusionen på mødet.
Samlet set mener jeg, at vi fra dansk
side, i alle væsentlige internationale
luftfartsfora, har påpeget
problemstillingen.
Det er mit klare indtryk, at vores
bekymringer er blevet forstået. Det er
også min klare forventning, at
drøftelserne i de nævnte fora vil
resultere i en form for reaktion overfor
de russiske myndigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0013.png
Side 13 af 18
I tillæg hertil kan jeg oplyse, at
regeringen via Udenrigsministeriet den
15. december 2014 har afholdt et møde
med den herværende russiske
ambassadør på baggrund af de seneste
episoder i luftrummet over Østersøen.
På mødet blev bekymringen om den
civile luftfartssikkerhed særligt
understreget.
Den russiske ambassadør afviste på
mødet, at der var tale om et problem for
luftfartssikkerheden.
Henset til dette, anser jeg det for særligt
vigtigt at fortsætte med at forfølge sporet
om koordinerede internationaler
reaktioner over for Rusland.
Forsvarsministeren vil i forlængelse af
mit indlæg komme ind på reaktionerne i
regi af NATO.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0014.png
Side 14 af 18
[Spørgsmål O]
Der er endvidere i samrådsspørgsmålene
spurgt til, hvordan passagerernes
rettigheder sikres, hvis der i fremtiden
sker lignende tilfælde, hvor et dansk fly
er tæt på kollision med et russisk
militærfly.
Jeg forstår spørgsmålet således, at der
tænkes på passagerernes ”ret” til at blive
underrettet ved hændelser.
Når der sker en hændelse med et dansk
civilt fly, skal piloten via flyselskabet
hurtigst muligt indberette hændelsen til
Trafikstyrelsen.
Ved alvorlige hændelser eller havarier
sker der indberetning til
Havarikommissionen med det formål at
disse udredes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0015.png
Side 15 af 18
Dette følger af luftfartslovgivningen.
Formålet, med at Trafikstyrelsen får
oplysninger om hændelser, er, at
opbygge viden om risici til brug for
fremtidig forebyggende
sikkerhedsarbejde.
Trafikstyrelsen har tavshedspligt med
hensyn til de oplysninger, der omfattes
af det obligatoriske
indberetningssystem. Tavshedspligten
følger af EU-regler, der indeholder krav
om, at alle EU-medlemsstater i deres
nationale lovgivning skal sikre
fortrolighed af indberettede hændelser.
Trafikstyrelsen har derfor ikke kunnet
offentliggøre oplysninger om den
pågældende hændelse eller orientere
passagererne herom.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0016.png
Side 16 af 18
Offentliggørelse af enkelte hændelser vil
også kompromittere
indberetningssystemet som sådan, fordi
tilliden til fortroligheden ville blive
svækket. Det vil igen påvirke
indberetningslysten og dermed gå ud
over flyvesikkerheden.
Baggrunden for, at dette samråd er
lukket, skal findes i samme regelsæt. Jeg
håber naturligvis, at I vil respektere
denne fortrolighed i forhold til de
oplysninger, som I modtager på mødet i
dag.
Flyselskaberne er dog ikke underlagt
samme tavshedspligt og kan selv vælge
at informere deres passagerer om
eventuelle hændelser, de har været
involveret i. Dette er selvfølgelig under
hensyntagen til de almindelige regler om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0017.png
Side 17 af 18
videregivelse af oplysninger om private
personer.
Tilsvarende kan piloten i umiddelbar
forbindelse med en hændelse, ud fra en
sikkerhedsmæssig vurdering, selv vælge
at informere passagererne om bord på
flyet.
Der kan dog være hensyn, der taler imod
at informere passagerne umiddelbart
efter en hændelse. Sådan information
kan skabe unødig uro om bord eller i
yderste fald panik, som i sig selv kan
true sikkerheden.
På denne baggrund lægger jeg vægt på,
at flyselskaberne fortsat selv vurderer, i
hvilket omfang passagerne bør
informeres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494213_0018.png
Side 18 af 18
Jeg vil hermed takke for ordet og
videregive ordet til forsvarsministeren.