Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. februar 2015
2015-305
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
281 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikke-medlem af udvalget Nikolaj Villumsen (EL).
Spørgsmål nr. 281:
Vil regeringen på baggrund af bekymringen for de russiske militære flyvninger
uden transponder arbejde for, at de internationale luftfartsregler strammes, så
dette i fremtiden vil være forbudt?
Svar:
I forlængelse af mit foreløbige svar af 12. februar 2015 kan jeg oplyse følgende:
De internationale luftfartsregler er fastsat på grundlag af den internationale
konvention om civil luftfart, Chicago-konventionen, som også er grundlag for
FNs internationale luftfartsorganisation ICAO. Konventionen gælder som ud-
gangspunkt alene for civile luftfartøjer. Statsluftfartøjer, herunder militærfly, er
direkte undtaget i konventionen.
Det er således ikke inden for gældende rammer af Chicago-konventionen mu-
ligt at drøfte, endsige indføre regler vedr. militærflyvninger. De enkelte lande
fastsætter selv regler for deres militærfly, også når disse flyver i luftrummet
over internationalt farvand.
De underskrivende lande i Chicago-konventionen har dog forpligtet sig til, når
de fastsætter regler for deres militærfly mv., at tage ”behørigt hensyn” (due
regard) til flyvesikkerheden for civile luftfartøjer. Hvordan det enkelte land
konkret tager behørigt hensyn, er imidlertid ikke reguleret internationalt.
I overskuelig fremtid finder regeringen derfor ikke, at det er en farbar vej at
arbejde for internationale regler for militærflyvninger, herunder regler om på-
bud af transpondere for militærfly over internationalt farvand. En mere farbar
vej i det internationale arbejde er at bygge videre på Chicago-konventionens
fundament, nemlig at understrege at alle lande er forpligtet til at tage ”behørigt
hensyn” til den civile lufttrafik. Selvom det umiddelbart ikke vurderes at være
muligt at vedtage bindende, globale regler for militærfly over internationalt
farvand, vil man kunne nå langt med generel information samt vejledende ret-
ningslinjer, der beskriver nogle af mulighederne i forhold til varetagelse af luft-
fartssikkerhedsmæssige hensyn til den civile lufttrafik. Dette hensyn kan anta-
ge mange former, fx orientering om flyveplaner, opkald til de civile flyveledel-