Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1493476_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. februar 2015
2015-238
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 270:
I Banedanmarks godshandlingsplan fra marts 2012 præsenteres en række an-
befalinger til Banedanmarks direktion. Ministeren bedes redegøre i tabelform
for status for hvert enkelt mål, samt hvilke aktiviteter Banedanmark har igang-
sat eller vil igangsætte for at opnå hvert enkelt mål.
Svar:
Banedanmarks godshandlingsplan er et arbejdsnotat udarbejdet af Banedan-
mark i 2012, som blev vedlagt besvarelsen af TRU alm. del spm. 136 af 12. de-
cember 2012 som bilag.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende om ar-
bejdsnotatet:
Indstillingspunkter
1. Direktion godkender
rapport.
2. Indsamling af aggre-
gerbare data for tog-
længde, vægt, profil-
behov, farligt gods
Opfølgning
Rapporten blev godkendt.
3. En årlig status for
banegodstransport i
Danmark
Der er til planlægnings- og driftsformål betyde-
ligt behov for en række data om de faktisk kørte
tog. En database for togs længder, godsvægt og
fuld togvægt, vognantal, medtagning af farligt
gods mv. er delvist etableret.
Målet er fortsat fuld etablering.
Der afleveres årligt en status på Godstransport-
handlingsplanen til Banedanmarks styregruppe
for planen. Heri er bl. a. analyseret på nyindsam-
lede, men endnu ufuldstændige data fra Ba-
nedanmarks godstogsdatabase.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493476_0002.png
4. Prototyper for 4
godsterminalklasser
beskrives. Bedre mu-
lighed for lagerplads
på terminaler
5. Handlingsplanens
mindre enkeltforslag
følges op
6. Undersøgelse af
maksimalt håndter-
bare toglængder på
Banedanmark’s in-
frastruktur
Banedanmark gennemfører som ejer af de 3 dan-
ske kombiterminaler (Høje Taastrup, Taulov og
Padborg) et strategiarbejde for at vælge udbuds-
strategier for driften samt vurdere udviklingsbe-
hov og markedssituation.
I Scandinavian Mediterranean-korridorens regi
vurderes terminalernes funktion og tilgængelig-
hed i forhold til behov.
Der arbejdes med udvidelse af lagerplads på
Kombiterminalen i Padborg.
Der er endnu ikke beskrevet 4 prototyper på
godstogsterminaler.
Dette er sket og afrapporteret til styregruppen.
Længere godstog ønskes fremmet gennem Dan-
mark. Forsøg i Frankrig og Sverige har vist, at
dette kan øge kapaciteten på skinnerne, sænke
driftsomkostningerne og spare energi.
Banedanmark deltager i et europæisk udvalgsar-
bejde om ”længere godstog”. Der er afdækket en
betydelig interesse fra operatører og infrastruk-
turejere i bl. a. Frankrig, Tyskland, Sverige og
Danmark.
Der har siden 1960 kunnet køres med 835 m
godstog på det danske hovednet, hvilket ikke er
tilfældet i nabolandene Tyskland og Sverige. Der
køres nu med betydelig succes 835 m godstog
mellem Hamburg og Taulov. Og der skal snart
køres testkørsler med 835 m-tog fra Hamburg til
Malmø.
Scandinavian Mediterranean Corridor har af-
dækket, at det største ønske til forbedringer fra
operatører og transportkøbere er længere gods-
tog, samt at dette med fordel kan fremmes på
delstrækninger af korridoren, som mellem Syd-
sverige og Nordtyskland, hvor der kører betyde-
ligt flere korridortog end på resten af korridoren.
Restriktionerne er ophævet i driftssituationen.
Der er nu sammen med Trafikstyrelsen og
Transportministeriet igangsat en opgave på DTU
med det formål at lette eller ophæve restriktio-
nerne helt.
Der er et tæt samarbejde med Sverige på dette
område. Samtidig foregår der i EU regi arbejde
Side 2/3
7. Tunnelrestriktioner i
bl. a. Øresundstunnel
søges ophæ-
vet/reduceret
8. Differentiering af
takster for skinnebe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493476_0003.png
nyttelse undersøges i
samarbejde med Tra-
fikverket i Sverige
9. Fremme af feedertra-
fik til Transitkorrido-
ren
10.Internationale erfa-
ringer med etablering
og finansiering af
sidesporsanlæg
11. Eltrækkraft så langt
ind på terminaler, at
hensigtsmæssig ran-
gering kan ske
12. Godstransporthand-
lingsplan formidles
til Korridor 3/B-
organisation
13. Proaktivt arbejde i
forhold til Korridor
3/B
omkring vejledning ved udarbejdelse af infra-
strukturafgifter.
Dette indgår i Scandinavian Mediterranean-
korridorens arbejde i samspil med Banedan-
mark.
Dette arbejde er endnu ikke igangsat.
Side 3/3
Behovet for de tre kombiterminaler er opgjort.
Der forventes etableret kørestrøm ind til Padborg-
terminalen til sommer 2015.
Planens analyser og konklusioner er formidlet til
korridororganisationen.
14. Fremdriftsrapporter
for handlingsplanen
Mange barrierer for godstogstransport i Dan-
mark skyldes manglende koordinering, uensar-
tede tekniske løsninger mv. i de forskellige lande
omkring os. Banedanmark er med i korridorpro-
jekterne med betydelig indsats. Især im-
port/eksport- og transittransport vil kunne have
glæde af dette.
Disse er i praksis smeltet sammen med statusno-
taterne for godstransporten i Danmark, jf. punkt
3.
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at vi med Togfonden DK fik afsat 2 mio. kr.
til at gennemføre en analyse af fremme af gods på samtlige banestrækninger.
Analysens formål er at vurdere mulighederne for at skabe grundlag for, at en
større del af jernbanegodstransporten i Danmark sker med jernbane. Analysen
skal afrapporteres til Transportministeriet i 2015.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke