Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Bilag 1 til TRU Alm. del svar på spørgsmål 265.
Kommunernes Landsforenings Høringssvar.
Fra:
Sendt:
3. juni 2013 15:33
Til:
Frank Thrusholm
Emne:
KL HØRINGSSVAR -herunder økonomisk høring - Udkast til ændring af dimensionsbekendtgørelsen -
J.nr.TS2060103-105
Kære Frank
Jeg har desværre ikke haft mulighed for at kommentere på denne høring indenfor fristen, men håber du vil
tage KL’s bemærkninger i betragtning.
KL har følgende høringssvar over forslag til ny dimensionsbekendtgørelse:
KL’s bemærkninger vedrører primært ændringerne til §18 og §29, hvor der tilsyneladende gives mulighed
for kørsel med tungere og større køretøjer end hidtil tilladt, herunder bæltekøretøjer og maskiner til
udbringning af gylle.
KL er grundlæggende kritisk overfor mulige lempelser i bekendtgørelsen i forhold til såvel maksimalt
akseltryk som tilladt totalvægt. Følgende tilknyttede bemærkninger fra Trafikstyrelsen antyder, at der er
tale om en lempelse, selvom det ikke fremgår direkte:
”På baggrund af udviklingen i retning af øget anvendelse af helt eller delvis bæltedrevne køretøjer i
landbruget, har Trafikstyrelsen i samarbejde med Vejdirektoratet revideret bestemmelserne om vægte på
disse køretøjer, således at bestemmelserne er a jour med den tekniske udvikling og samtidig ikke belaster
vejene og broerne mere end, hvad der svarer til en stor lastbil.”
Betydningen heraf er nærmere beskrevet i vedlagte tekniske notat fra Asfaltindustrien/Grontmij. De
nævnte køretøjer færdes primært på de kommunale veje, der ikke er dimensioneret til hverken brede eller
tunge køretøjer.
Til kørsel med bæltekøretøjer kan særligt bemærkes, at belægninger på de mindre veje på landet typisk er
overfladebehandlinger, der dårligt tåler det vrid, som et bæltekøretøj vil give.
Hvis der i bekendtgørelsen indføres lettelser hvad angår regler for tilladt akseltryk og tilladt totalvægt samt
for øget brug af bæltekøretøjer, vil dette få økonomisk betydning for kommunerne.
De første tegn på dette, har været krav fra asfaltentreprenører i forbindelse med funktionskontrakter, hvor
kommuner har dispenseret fra de nuværende vægtbegrænsninger. De ændrede vilkår har betydet at
entreprenører, der er bundet i lange vedligeholdelseskontrakter mener sig berettiget til kompensation.
Udkastet til ændring af dimensionsbekendtgørelsen er foretaget i samarbejde med Vejdirektoratet, hvis
veje som hovedregel er dimensioneret til afvikling af tunge og store trafikmængder. Disse veje vil imidlertid
stort set ikke blive berørt af nærværende ændringer, da trafik vedrørende landbruget primært afvikles på
lokale veje.
KL forventer derfor, at der bliver taget hensyn til de problemer, som eventuelle ændringer vil medføre for
kommunerne, og at ændringerne revideres, således at der ikke åbnes op for en øget nedbrydning af vejene.