Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
5. februar 2015
Besvarelse af spørgsmål 262 alm. del stillet af Transportudvalget den
8. januar 2015 efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål:
Hvad er årsagerne til, at der i Danmark er særligt strenge sikkerhedsregler
for passageskibe - regler som ikke findes tilsvarende i Tyskland - og som
sætter en stopper for etableringen af en færgerute mellem Kappel og Faa-
borg i forbindelse med etableringen af et stort feriecenter i Olpenæs og
som tidligere har sat en stopper for en cykelfærgerute mellem Brunsnæs
(Broagerland) og Holnis, der ligeledes skulle styrke turismen mellem
Danmark og Tyskland? Hvad vil ministrene konkret gøre for at ændre de
danske særregler?
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
www.evm.dk
Svar:
Efter aftale med transportministeren besvarer jeg spørgsmålet på vegne af
os begge.
Indledningsvist vil jeg henvise til min besvarelse af § 20-spørgsmål S 524,
hvoraf fremgår, at Danmark ikke stiller ensidige strenge sikkerhedskrav til
passagerskibe, der anløber dansk havn. De danske regler baserer sig på
EU’s passagerskibsdirektiv og indebærer, at der stilles nogle grundlæggen-
de sikkerhedskrav til passagerskibe, som sejler i dansk farvand. Jeg ser
derfor ingen grund til at ændre på de danske regler, hvis formål er at sikre
passagernes sikkerhed.
Derudover har jeg bedt om oplysninger til besvarelsen fra Søfartsstyrelsen,
der oplyser, at:
”Søfartsstyrelsen har ikke kendskab til den konkrete færgerute, der spørges
til. Søfartsstyrelsen har kontaktet de tyske myndigheder, som har oplyst, at
man heller ikke har kendskab til planer om en ny færgerute mellem Kappel
og Faaborg.
Der har tidligere været forespørgsler om færgeruter mellem Danmark og
Tyskland, hvor der har været et ønske om, at passagerskibe, som alene er
godkendt til sejlads på tyske indre vandveje som fx floder og indsøer, skul-
le kunne sejle til og fra danske havne. Sådanne skibe har været godkendt
efter EU’s direktiv om tekniske forskrifter for fartøjer på indre vandveje.
Sejlads på indre vandveje adskiller sig imidlertid væsentligt fra sejlads i
åbent farvand. Sikkerhedskravene i forbindelse med sejlads på indre vand-