Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1489740_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. januar 2015
2015-82
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 261:
Vil ministeren gøre rede for omstændighederne ved sammenstødet i Ålborg
mellem to IC4-tog?
Svar:
DSB har oplyst følgende:
”Den 19. december 2014 klokken 09.38 ramte to IC4 tog hinanden på ranger-
arealet på Ålborg Station. Hændelsen skete mellem et allerede parkeret IC4
togsæt og et ankommende togsæt - begge uden passagerer. Der var således ale-
ne en lokomotivfører involveret i hændelsen. DSB’s Undersøgelsesvagt blev
involveret, jf. normal procedure herfor, og kom efterfølgende til stede på ran-
gerarealet.
Havarikommissionen blev underrettet om hændelsen kl. 10.15. Havarikommis-
sionen meddelte, at de ikke ønskede at gå ind i sagen, men afventer resultatet
af DSB’s undersøgelser. Der er ikke registreret personskade og de materielle
skader er overfladiske på vognkasserne.
Planmæssigt skulle det ankommende IC4 togsæt parkeres på Aalborg Station
spor 5. Sporet har den fornødne kapacitet til parkering af flere togsæt, og i spo-
ret henstod et i forvejen allerede afsluttet og parkeret IC4 togsæt. De parkerede
togsæt oprangeres typisk med afstande på 10 meter eller derunder. Rangerbe-
vægelsen af det ankommende togsæt afsluttedes kl. 09.38.29, hvor togsættet
ramte det foran parkerede togsæt. Hastigheden på det ankommende tog var 5
km/t.
DSB’s undersøgelse af hændelsesforløbet er endnu ikke afsluttet. De hidtidige
gennemførte undersøgelser viser, at der i togsættets datalog ikke er fundet læn-
gerevarende hjulblokeringer, umiddelbare indikationer på bremsesvigt eller
nedsat bremsefunktion, der kan lægges til grund for hændelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489740_0002.png
Der er på hændelsesstedet taget skinneprøver, som er sendt til analyse ved
Teknologisk Institut. Skinneprøverne har til formål at identificere adhæsions-
forhold – dvs. friktionen mellem skinner og hjul – på hændelsestidspunktet.
Der afventes svar fra Teknologisk Institut, ligesom kortlægning af eventuelle
menneskelige årsagsfaktorer fortsat pågår.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke