Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1492199_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. februar 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål
248 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 248:
Vil ministeren gøre rede for, hvordan oplysningen i faktaarket "Passagervækst
og overflytning til den kollektive trafik", om at der som følge af timemodellen
forventes 22.000 flere rejsende mellem timemodelbyerne i 2030, harmonerer
med de erfaringer, man har gjort sig med den direkte non-stop forbindelse mel-
lem Århus og København?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Det er kortere rejsetid, som skal øge togtrafikkens attraktivitet for fremtidens
transportbrugere. De hurtige Superlyntog med få stop og kort rejsetid vil udgø-
re kernen i Timemodellen ved at give en hurtig direkte betjening af de 10 stør-
ste byer i Danmark. I kombination med prioriterede korrespondancer til regio-
naltogene udbredes rejsetidsgevinsterne til næsten hele banenettet.
At hurtige tog med få stop er nøglen til at forbedre fremtidens togtrafik fremgår
af den relativt høje udnyttelse af de nuværende lyntog. Lyntoget mellem Oden-
se – København (med stop i Høje Tåstrup) er i dag det tætteste på fremtidens
Superlyntog. Lyntogene havde i 2012 en belægning i passagerer på 82 pct.,
mens de almindelige IC-tog kun havde en belægning på 55 pct. på det relevante
sammenligningssnit mellem Nyborg og Odense.
Der er tidligere gjort et forsøg med direkte lyntog mellem Aarhus-København,
som DSB indsatte i 2010 og 2011. Erfaringerne var ikke gunstige. Der er tale
om en midlertidig foranstaltning for at finde anvendelse til IC-4 materiel, og
togene kørte ca. 3 gange om dagen. Der var dog hyppige aflysninger, og togene
havde derfor kun en udnyttelsesgrad på ca. 40 pct. Non-stop togene blev opgi-
vet i køreplanen for 2012. I køreplanen for 2013 indsatte DSB enkelte nye lyn-
tog i myldretidstrafikken, og udnyttelsen var over 60 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492199_0002.png
Det er Trafikstyrelsens vurdering, at tiltaget med IC-4 togene ikke kan sam-
menlignes med Timemodellen. Non-stop toget var et supplement til lyntogsbe-
tjeningen, som er det dominerende togsystem med afgange hver time hele da-
gen, og non-stop toget var kun få minutter hurtigere end de nuværende lyntog.
Det er Timemodellens væsentlige rejsetidsreduktioner til hele landet, samt
mulighederne for prioriterede korrespondancer til resten af landet, der giver
det meget store passagerløft i togene, som hele Danmark kommer til at opleve
med åbningen af Timemodellen.”
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke