Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1492195_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. februar 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål
245 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 245:
Vil ministeren gøre rede for, hvad den samfundsøkonomiske gevinst (f. eks.
målt ved intern rente) er for følgende to alternativer, når man kigger isoleret på
strækningen Odense-Århus?
1) Togbro over Vejle Fjord og en rejsetid med toget på 1 time.
2) Ingen togbro over Vejle Fjord, de aftale anlægsforbedringer omkring Vejle og
en anslået rejsetid med toget på 1 time og 8 minutter.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Der er ikke foretaget samfundsøkonomiske beregninger af en situation uden
Vejle Fjord broen. De enkelte delelementer af Timemodellen skal ses som et
samlet hele, da de forudsætter hinanden for at opnå de gode resultater, som
Togfondens Timemodel er beregnet til at opnå, jf. svar på TRU 243.
Vedr. pkt. 1: Den samfundsøkonomiske effekt er den samme, der er beregnet
ifm. Togfonden, dvs. en høj intern rente på 5-7 pct., hvilket er et godt og robust
resultat.
Vedr. pkt. 2: Som det fremgår af svaret på TRU 243, er der ikke foretaget sam-
fundsøkonomiske beregninger af at undvære Vejle Fjord broen. Dette ville som
udgangspunkt kræve, at der udarbejdes nye køreplaner, nye omløbsplaner for
materiellet, nye passagerberegninger på Landstrafikmodellen mv.
Det er Trafikstyrelsens vurdering, at hvis der udarbejdes samfundsøkonomi for
Togfonden uden Vejle Fjord banen, vil den samfundsøkonomiske forrentning
af Togfonden alt andet lige blive forringet. Det skyldes særligt, at tidsgevinster-
ne reduceres. Dårligere rejsetid vil også føre til færre passagerer, hvilket giver
færre billetindtægter mv. Tidstabet alene for de passagerer, der ellers ville be-
nytte broen, svarer til en forringelse af projektets økonomi på ca. 5 mia. kr. i
projektets levetid tilbagediskonteret til nutidsværdi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492195_0002.png
Hertil skal så lægges tidstabet for de passagerer, der får længere rejsetid, fordi
Timemodellens knudepunktskøreplan, med prioriterede korrespondancer i
Aarhus og Aalborg og forbedret betjening i Østjylland, ikke kan gennemføres.
Derudover kommer øgede personaleomkostninger og togdriftsomkostninger, jf.
svaret på spørgsmål 243.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke
Side 2/2