Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1490347_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. januar 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål
243 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 243:
Ministeren bedes gøre rede for, om der er beregnet en samfundsøkonomisk
konsekvens, hvis en togbro over Vejle Fjord ikke indgår i modellen for timepla-
nen, jf. Produktivitetskommissionens analyserapport nummer 5, hvor der står,
at det ved store infrastrukturprojekter er vigtigt at lave samfundsøkonomiske
beregninger på alternativer. Herunder bedes ministeren gøre rede for den sam-
fundsøkonomiske konsekvens, hvis togbroen ikke indgår i modellen for time-
planen.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Som det fremgår af bilag 2 til rapporten
Togfonden DK – højhastighed og
elektrificering på den danske jernbane,
som Banedanmark og Trafikstyrelsen
udsendte i september 2013, er der belyst en række alternative muligheder for
realisering af Timemodellen. Blandt disse alternativer er der med Togfonden
DK udvalgt de anlægselementer, der udviser det mest fordelagtige forhold mel-
lem anlægspris og rejsetidsbesparelse. Disse anlægselementer er – alt andet
lige – dem der vil sikre den bedste samfundsøkonomi ved realiseringen af
Timemodellen.
Samfundsøkonomien i Timemodellen er, i overensstemmelse med Finansmini-
steriets retningslinjer for beregning af samfundsøkonomi, sammenholdt med
0-alternativet, hvor Timemodellen ikke gennemføres. Beregningerne viser, at
der er god samfundsøkonomi i en realisering af Timemodellen og elektrifice-
ringen. Således ligger den interne rente på ca. 5-7 pct. for Timemodellens an-
lægselementer i Togfonden, hvilket er et godt og robust resultat.
Der er ikke foretaget samfundsøkonomiske beregninger af en situation uden
Vejle Fjord broen. De enkelte delelementer af Timemodellen skal ses som et
samlet hele, da de forudsætter hinanden for at opnå de gode resultater, som
Togfondens Timemodel er beregnet til at opnå.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490347_0002.png
Hvis Vejle Fjord broen ikke indgår i Timemodellen, vil den samfundsøkonomi-
ske forrentning af Togfonden alt andet lige blive forringet. Det skyldes særligt,
at tidsgevinsterne reduceres. Dårligere rejsetid vil også føre til færre passage-
rer, hvilket giver færre billetindtægter mv.
Tidsgevinsterne er en afgørende post i det samfundsøkonomiske regnskab.
Hvis ikke Vejle Fjord broen anlægges, vil rejsetiden øges med ca. 12 minutter
pga. den manglende bro (ca. 8�½ minut fra broen og ca. 3�½ minut fra køretids-
tillægget) for de ca. 5,1 mio. passagerer, der ellers ville benytte broen. Alene
disse passagerers tidstab medfører, at tidsgevinsterne reduceres med ca.
1.000.000 timer pr. år i forhold til det forudsatte i Timemodellen. Det svarer
til, at økonomien i den ’amputerede’ Timemodel forringes med ca. 5 mia. kr.,
når man ser over hele projektets levetid og tilbagediskonterer tidstabet til nu-
tidsværdi. Tidsgevinsterne ved Vejle Fjord-broen overstiger således anlægsin-
vesteringen på ca. 4,3 mia. kr.
Hertil skal så lægges tidstabet for de passagerer, der får længere rejsetid, fordi
Timemodellens knudepunktskøreplan, med prioriterede korrespondancer i
Aarhus og Aalborg og mulighed for en markant forbedret betjening i Østjylland
pga. øget kapacitet, ikke kan gennemføres. Derudover kommer øgede persona-
leomkostninger og togdriftsomkostninger, når der skal køres ind omkring Vejle
by på alle togafgange.
Samlet vurderes set Vejle Fjord at være en god investering målt på tidsgevinst
og passagerer set i forhold til investeringen. Broen er nøglen til at realisere en
Timemodel mellem Odense og Aarhus”.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke