Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1487529_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. januar 2015
2015-56
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristen Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 242:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Jesper Petersen vedrørende
DSB, jf. TRU alm. del – bilag 106.
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen fra Jesper Petersen for DSB, som har følgende
kommentarer:
”Om
billetkøb
Af ”Rejseregler for DSB, Metro og Movia” fremgår det, at det er den enkelte
rejsendes eget ansvar at være i besiddelse af gyldig rejsehjemmel på DSB’s tog.
Som Jesper Petersen gør opmærksom på i sin rejsebeskrivelse, tilbyder DSB
blandt andet billetkøb ved hjælp af Rejsekort, mobiltelefon, dankort og mønter.
Det faktum, at Jesper Petersen hverken er i besiddelse af en mobiltelefon eller
et Rejsekort, ikke har vekslet penge, og i øvrigt befinder sig i en situation, hvor
hans dankort ikke virker, ændrer ikke på det faktum, at det er hans eget ansvar
at have rejsehjemlen i orden.
DSB vurderer, at de nuværende muligheder for at købe billet er tilstrækkelige.
Det er korrekt at det, med undtagelse af enkelte automater på store stationer,
ikke er muligt at betale med sedler i billetautomaterne. Desværre er det DSB’s
erfaring, at automater, der modtager sedler, ofte bliver udsat for hær-
værk/indbrudsforsøg, da de indeholder større kontante pengebeløb. Dette
medfører, at automaterne tages ud af drift til stor ulempe for passagererne, og
det betyder omkostninger til reparation. DSB har derfor valgt ikke længere at
tilbyde betaling med sedler, hvilket har medført en betydelig minimering af
antallet af indbrudsforsøg i automaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487529_0002.png
Om kontrolafgifter
DSB’s personale er instrueret i at kontrollere, hvorvidt den rejsende er i besid-
delse af gyldig rejsehjemmel eller ej. Hvis den rejsende ikke er i besiddelse af
gyldigrejsehjemmel, udstedes en kontrolafgift. DSB udsteder kontrolafgifter
ikke bøder. En bøde er en strafferetlig sanktion, som DSB ikke har bemyndigel-
se til at udstede.
Det er ikke togpersonalets ansvar at foretage sagsbehandling i toget; dette fore-
tages ved efterfølgende henvendelse til DSB’s Kundecenter. Årsagen til, at der
ikke sagsbehandles i toget, er blandt andet at undgå, at konflikter eskalerer.
DSB’s personale har dog mulighed for at udvise konduite i det omfang, de vur-
derer, at det er relevant.
Af Jesper Petersens henvendelse fremgår det således også, at DSB har udvist
konduite, såvel i toget (i flere omgange), som i kundecenterbehandlingen.
Om kø i billetsalget
For så vidt angår køen i billetsalget den 19. december 2014 på Hovedbanegår-
den, kan DSB oplyse, at den 19. december 2014 var en af årets absolut største
rejsedage, hvor mange lejlighedsrejsende søger hjælp til deres julerejse. Det er
dog ikke normalt, at der er så lang ventetid i billetsalget på Københavns Ho-
vedbanegård som i det konkrete tilfælde.
Om takstkompetence
Takstsystemet i Danmark er indrettet således, at når Jesper Petersen rejser fra
Haslev til København, er der tale om en takstgrænseoverskridende rejse. DSB
har takstkompetencen for takstgrænseoverskridende rejser, mens trafikselska-
berne har takstkompetencen for lokale rejser inden for takstgrænserne, som fx
den nævnte rejse mellem Herfølge og København.
Når der således er flere takstsystemer involveret, kan det forekomme, at en
længere rejse med DSB’s takstsystem er billigere end en kortere lokal rejse”.
Jeg henholder mig til DSB’s bemærkninger ovenfor.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke