Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. januar 2015
2014 – 5544
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 240:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Forskere om trafikprognoser: Ureali-
stisk med så mange biler i fremtiden” fra Ingeniøren den 12. december 2014,
set i relation til planerne om en Hærværksmotorvej, en københavnsk havne-
tunnel, motorvejen Herning-Holstebro, Djurslands-motorvejen m.v.
Svar:
Jeg vil starte med at slå fast, at jeg selvfølgelig er enig i, at de trafikprognoser,
der anvendes i forbindelse med undersøgelse og vurdering af nye infrastruk-
turprojekter skal være udarbejdet på det bedst mulige grundlag. Det betyder
helt konkret, at to elementer skal være i orden. For det første skal der være
opdateret viden om det nuværende trafikomfang. For det andet skal fremskriv-
ningen af trafikken være baseret på opdaterede forventninger til de faktorer,
der påvirker trafikvæksten, samt den seneste forskning på området.
Transportministeriet følger sammen med DTU Transport og Vejdirektoratet
løbende den reelle trafikudvikling. Konkret gennemfører Vejdirektoratet tæl-
linger af trafikken på vejene, mens DTU Transport gennemfører Transportva-
neundersøgelsen, der beskriver danskernes transportvaner i dag.
Desuden forbedrer Transportministeriet løbende trafikprognoserne på bag-
grund af den seneste forskning på området. Dette sker bl.a. i tæt samarbejde
med DTU Transport på baggrund af den reelle trafikudvikling og forventnin-
gerne til de faktorer, der har indflydelse på trafikudviklingen fremadrettet,
herunder den forventede økonomiske vækst.
Forventningerne til den generelle trafikudvikling er for nylig blevet nedjusteret
væsentligt afledt af bl.a. en begrænset trafikvækst siden 2007 og lavere for-
ventninger til den økonomiske vækst end tidligere forudsat. Det betyder, at
samfundsøkonomi mv. for nye vejprojekter vil blive beregnet på baggrund af
lavere forventninger til den generelle trafikvækst.