Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1485279_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. januar 2015
2014 – 5544
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 240:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Forskere om trafikprognoser: Ureali-
stisk med så mange biler i fremtiden” fra Ingeniøren den 12. december 2014,
set i relation til planerne om en Hærværksmotorvej, en københavnsk havne-
tunnel, motorvejen Herning-Holstebro, Djurslands-motorvejen m.v.
Svar:
Jeg vil starte med at slå fast, at jeg selvfølgelig er enig i, at de trafikprognoser,
der anvendes i forbindelse med undersøgelse og vurdering af nye infrastruk-
turprojekter skal være udarbejdet på det bedst mulige grundlag. Det betyder
helt konkret, at to elementer skal være i orden. For det første skal der være
opdateret viden om det nuværende trafikomfang. For det andet skal fremskriv-
ningen af trafikken være baseret på opdaterede forventninger til de faktorer,
der påvirker trafikvæksten, samt den seneste forskning på området.
Transportministeriet følger sammen med DTU Transport og Vejdirektoratet
løbende den reelle trafikudvikling. Konkret gennemfører Vejdirektoratet tæl-
linger af trafikken på vejene, mens DTU Transport gennemfører Transportva-
neundersøgelsen, der beskriver danskernes transportvaner i dag.
Desuden forbedrer Transportministeriet løbende trafikprognoserne på bag-
grund af den seneste forskning på området. Dette sker bl.a. i tæt samarbejde
med DTU Transport på baggrund af den reelle trafikudvikling og forventnin-
gerne til de faktorer, der har indflydelse på trafikudviklingen fremadrettet,
herunder den forventede økonomiske vækst.
Forventningerne til den generelle trafikudvikling er for nylig blevet nedjusteret
væsentligt afledt af bl.a. en begrænset trafikvækst siden 2007 og lavere for-
ventninger til den økonomiske vækst end tidligere forudsat. Det betyder, at
samfundsøkonomi mv. for nye vejprojekter vil blive beregnet på baggrund af
lavere forventninger til den generelle trafikvækst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485279_0002.png
Med hensyn til de konkrete vejprojekter, der nævnes i spørgsmålet, er det væ-
sentligt at holde sig for øje, at projekterne er på forskellige stadier i planlæg-
ningsprocessen.
For anlægsprojekter som Holstebromotorvejen, hvor der er vedtaget en anlægs-
lov, afsat bevilling og arbejdet er sat i gang, vil det ikke være relevant at opdate-
re beslutningsgrundlaget med nye trafikprognoser, fordi der som udgangs-
punkt ikke skal træffes nye politiske beslutninger om dette projekt.
For andre projekter som bl.a. udbygninger af dele af den Fynske Motorvej og
Helsingørmotorvejen, der er undersøgt på VVM-niveau, men ikke er igangsat
og finansierede, har jeg som konsekvens af de nedjusterede forventninger til
den generelle trafikvækst igangsat en genberegning af projekternes trafikbe-
regninger og samfundsøkonomi. Det indebærer, at projekterne vil blive bereg-
net på et opdateret grundlag og samtidig bliver sammenlignelige med de nyeste
infrastrukturprojekter, der undersøges med de opdaterede trafikprognoser. Jeg
forventer, at resultatet af genberegningen vil være klar medio 2015.
Endelig foreligger der en række projekter som bl.a. en Østlig Ringvej i Køben-
havn (også kaldet Havnetunnelen), en midtjysk motorvej (også kaldet Hær-
vejsmotorvejen) og en opgraderet forbindelse mellem Herning og Ringkøbing,
hvor der er gennemført indledende undersøgelser, men ikke VVM-
undersøgelser. Næste skridt for sådanne projekter vil være, at der eventuelt
træffes politisk beslutning om videregående undersøgelser. Disse videregående
undersøgelser vil i givet fald blive beregnet på baggrund af det senest opdatere-
de grundlag, herunder forventningerne til trafikvæksten.
Kommende politiske beslutninger om nye vejprojekter vil således blive baseret
på opdaterede beslutningsgrundlag.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke