Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. november 2014
2014-4334
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Jan E. Jørgensen (V).
Spørgsmål nr. 24:
Hvordan vurderer ministeren, at trafiksikkerheden vil blive berørt i forbindelse
med indførelsen af den forventede stigning i registreringsafgiften for taxier?
Ministeren bedes særligt forholde sig til prognoserne for en mindre hyppig
udskiftning af gamle, nedslidte taxier til nye og mere sikre versioner.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har svaret følgende:
”Reglerne om registreringsafgift omhandler den afgift, ejeren af et køretøj skal
betale til statskassen ved registrering af køretøjet. Det lovforslag, der henvises
til i spørgsmålet, skal sikre lige beskatningsvilkår ved blandt andet at afskaffe
registreringsafgiften for taxier, limousiner og sygetransportbiler, og fjerne mu-
ligheden for at frikøre taxier og limousiner, så der fremover skal betales regi-
streringsafgift ved videresalg.
Ved at afskaffe muligheden for at frikøre en taxi eller en limousine er det ikke
utænkeligt, at der vil opstå ændrede adfærdsmønstre i erhvervet for så vidt
angår udskiftningshastighed mv. Det er dog ikke på nuværende tidspunkt mu-
ligt at sige noget mere konkret om, hvordan udskiftningsadfærden vil udvikle
sig. Det vil afhænge af, hvad den enkelte taxivognmand finder er mest hen-
sigtsmæssigt for vedkommendes forretning.
En ændret udskiftningsadfærd, som følge af ændrede afgiftsregler, forventes
ikke i sig selv at ville påvirke trafiksikkerheden i negativ retning. Uanset ind-
holdet af afgiftsreglerne skal de tekniske krav, der gælder for taxier, herunder
krav til konstruktion, indretning, udstyr og udledning overholdes. En taxi skal
synes én gang årligt, og der følges i den forbindelse op på, om taxien til stadig-
hed overholder de tekniske krav.
Godkendes taxien ved syn, er den således egnet til benyttelse på vej.”