Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1509682_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. marts 2015
2015-990
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 236:
Kan ministeren tilslutte sig BVU’s og Intraplans vurdering af, at grænsehan-
delstrafikken på Femern Bælt primært vil være landgangstrafik.
Svar:
Det er ikke korrekt, at BVU’s og Intraplans vurdering er, at grænsehandelstra-
fikken på Femern Bælt primært vil være landgangstrafik.
Ifølge den opdaterede trafikprognose forventes knap 2,2 mio. passagerer i 2022
at krydse Femern Bælt i en situation uden en fast forbindelse med rejseformå-
let ”indkøb” eller ”andre dagsudflugter”. Disse passagerer vil i høj grad være
personer, der rejser over bæltet for at handle, herunder grænsehandle. Af disse
passagerer forventes 417.000 at være landgangspassagerer. Det svarer til 19
pct.
De tyske konsulentfirmaer vurderer, at i en situation, hvor færgedriften ophø-
rer mellem Rødby og Puttgarden, vil landgangspassagererne stoppe med at
krydse Femern Bælt efter åbningen af den faste forbindelse.
Hovedparten af de forventede 417.000 landgangspassagerer antages således af
forsigtighedshensyn helt at ophøre med at rejse over Femern Bælt efter åbnin-
gen af den faste forbindelse.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke