Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1417555_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. november 2014
2014-4324
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Flemming Damgaard Larsen (V).
Spørgsmål nr. 22:
Ministeren bedes oplyse, hvorfor der kræves dieselpartikelfiltre på private ru-
tebusser, mens det ikke kræves på de statsejede DSB-lokomotiver?
Svar:
Miljøstyrelsen oplyser, at Folketinget i 2006 vedtog en lov, der gav de fem stør-
ste byer i Danmark mulighed for at indføre miljøzoner. I zonerne stilles der
krav om eftermontering af partikelfiltre på alle ældre tunge køretøjer, herunder
privatejede rutebusser. Reglerne blev indført ud fra et ønske om at reducere
befolkningens udsættelse for sundhedsskadelig partikelforurening. De tekniske
krav blev baseret på erfaringer fra et større forsøg, der blev gennemført af Tra-
fikstyrelsen (daværende Færdselsstyrelsen) i Odense fra 1999 til 2001. Alle fem
kommuner har benyttet muligheden for at indføre miljøzoner, og reglerne gæl-
der i dag i København/Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.
For togmateriel, herunder lokomotiver, oplyser Miljøstyrelsen, at der ligeledes
findes regler for partikeludledningen, dog kun i forbindelse med anskaffelsen af
nyt materiel. DSB’s ME-lokomotiver blev leveret tilbage i 1980’erne, hvor der
ingen regulering var.
Ifølge DSB er det i dag ikke er teknisk muligt at eftermontere udstyr på ME-
lokomotiverne, der bringer emissionerne på niveau med gældende EU normer
for lokomotiver.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke