Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2014 – 5468
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karsten Nonbo (V).
Spørgsmål nr. 215:
Idet der henvises til Transportministerens svar på TRU alm. del – spørgsmål
143, bedes ministeren uddybe, hvad der nærmere menes med, at ”inden VVM-
undersøgelsen af udbygningen af rute 54 mellem Næstved og Rønnede er gen-
nemført, er udformningen af motorvejskrydset ved Sydmotorvejen ikke fast-
lagt, og trafikforholdene dermed ikke afklarede”, og herunder beskrive, hvilken
forskellig betydning det måtte have for selve byggeriet og efterfølgende trafikalt
ved afkørsel 36 (Ulse), om man vælger løsning A, B, C eller E? Med andre ord:
Skal udformningen eller konstruktionen af de manglende tilslutningsramper
være forskellig, ud fra hvilken løsning – A, B, C eller E – der vælges?
Svar:
Den omtalte del af svaret på TRU-spørgsmål nr. 143 betyder, at de forventede
trafikforhold – både på det lokale vejnet og på motorvejen – først kan beskrives
mere præcist, når de forskellige forslag til tilslutning af udbygningen af rute 54
med Sydmotorvejen i et nyt motorvejskryds er undersøgt nærmere og mere
konkret udformet. Analysen af de trafikale effekter vil bl.a. indgå i forbindelse
med VVM-undersøgelsens beregning af samfundsøkonomi i projektet.
Det er dog Vejdirektoratets umiddelbare vurdering, at selve den konkrete ud-
formning af de nordvendte ramper ved Ulse ikke er afhængig af linjeføringen
for udbygningen af rute 54.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke