Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1486220_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. januar 2015
2014-5461
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 213:
Af svar på TRU alm. del - spørgsmål 86 fremgår det, at assessor afrapporterede
sin vurdering af enmandsbetjeningen i Nordjylland d. 11. juli 2014, og at denne
bedømmelse skulle gå forud for indførelsen af enmandsbetjeningen på Kystba-
nen. Ministeren bedes i den forbindelse oplyse, hvilke hindringer, der siden da
er opstået, som forsinker eller forhindrer, at enmandsbetjeningen indføres på
Kystbanen, samt oplyse en evt. tidsplan for dette.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB Øresund, der har oplyst følgende:
”Indførelse af enmandsbetjening er indtil sommeren 2013 sket i henhold til
DSB's sikkerhedsledelsessystem, hvor enmandsbetjening på strækningerne er
blevet implementeret efter en intern proces. Med indførelsen af den fælles sik-
kerhedsmetode (CSM-RA) er kravene til håndtering af sikkerhedsmæssige for-
hold blevet ændret, hvorefter signifikante ændringer skal vurderes af en eks-
tern assessor. Assessor foreslås af jernbanevirksomheden og skal godkendes af
Trafikstyrelsen.
Det er således dette sikkerheds- og myndighedsarbejde der pågår i henhold til
indførelse af enmandsbetjening i Nordjylland samt efterfølgende på Kystbanen.
Arbejdet med sikkerheds- og myndighedsgodkendelse af enmandsbetjening har
trukket ud, dels som følge af længerevarende etablering af de nødvendige fysi-
ske rammer og etablering af den fornødne dokumentation, der er en forudsæt-
ning for sikkerhedsarbejdet, dels som følge af indledningsvis assessors vurde-
ring af risikoevalueringen samt efterfølgende drøftelser med Trafikstyrelsen,
forudgående Trafikstyrelsens godkendelse og accept.
Sikkerheds- og myndighedsprocessen er krævende, og involverer samtidig eks-
terne parter – bl.a. assessor og Trafikstyrelsen. Hertil kommer, at etablering af
de fysiske rammer tillige er underlagt forhold, der ikke ligger inden for DSB's
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486220_0002.png
kontrol. Der kan derfor på nuværende tidspunkt ikke oplyses en tidsplan for
indførelse af enmandsbetjening på Kystbanen.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke