Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1484375_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. januar 2015
2014 – 5368
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 203:
I forlængelse af samrådet om støj ved Kolding den 10. december 2014 bedes
ministeren få klarlagt – hos Vejdirektoratet eller anden relevant instans – mu-
lighederne for og effekterne og konsekvenserne af, at sænke hastigheden på
motorvejene med henblik på at reducere vejstøjen, herunder på særligt udsatte
strækninger og tidspunkter – f.eks. om aftenen og natten. I den forbindelse vil
det også være relevant at se på erfaringer fra andre lande – eksempelvis Østrig
skulle gøre brug af et sådant tiltag.
Svar:
Der foreligger ikke en større analyse, som adresserer de samlede konsekvenser
ved at sænke hastigheden på særligt udsatte strækninger langs motorvejene og
eventuelle erfaringer fra udlandet.
Hastighedsreduktionerne i Østrig er dog nærmere beskrevet i mine svar på
spørgsmål 839 og 840 af 13. august 2014 (TRU alm. del). Heraf fremgår det
bl.a., at der på udvalgte motorvejsstrækninger i Østrig indføres hastighedsbe-
grænsninger i natperioden mellem kl. 22.00 og 05.00, hvor den tilladte ha-
stighed sænkes med mellem 15-20 km/t afhængigt af køretøjets type.
Jeg har bedt Vejdirektoratet om at se på konsekvenserne af at reducere ha-
stigheden på motorvejsstrækningen ved Bramdrupdam i Kolding. I en over-
slagsmæssig beregning nedsættes hastigheden fra 110 km/t til 80 km/t i aften-
og nattetimerne (kl. 18-08) alle dage i året. Beregningen er foretaget efter den
sædvanlige måde at lave samfundsøkonomisk beregninger på, hvor fordele ved
en hastighedsreduktion, som f.eks. reduktion af trafikstøj og færre uheld, sam-
menholdes med ulemperne, f.eks. forøget rejsetid.
Ifølge denne beregning skønnes de øgede omkostninger som følge af ha-
stighedsreduktionen at være ca. 8 gange større end fordelene ved tiltaget. Et
tidstab for trafikanterne er den dominerende årsag til meromkostningen. Det
skal sammenholdes med, at formålet med at bygge motorveje netop er at
fremme mobiliteten og at reducere rejsetiden for trafikanterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484375_0002.png
Med samfundsøkonomiske omkostninger, der er i størrelsesordenen 8 gange
større end gevinsterne, mener jeg ikke, at det er hensigtsmæssigt at bruge ha-
stighedsnedsættelser på de store transportkorridorer som en del af støjbekæm-
pelsen.
Omvendt skal vi selvfølgelig gøre, hvad vi kan for at mindske støjgenerne på de
udsatte strækninger i Danmark. Som nævnt på samrådet vil jeg være positiv
overfor,
at vi i den grønne forligskreds afsætter midler til støjbekæmpelse, hvis
der viser sig frie midler i Infrastrukturfonden.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke