Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1417985_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. november 2014
2014-4315
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Flemming Damgaard Larsen (V).
Spørgsmål nr. 20:
Ministeren bedes oversende en oversigt over samtlige transithindringer gen-
nem Sverige, for personer der skal rejse mellem Bornholm og det øvrige Dan-
mark.
Svar:
Langt de fleste rejsende mellem Bornholm og det øvrige Danmark benytter
hurtigfærgerne mellem Rønne og Ystad i Sverige.
Færgeruten mellem Rønne og Ystad benyttes af ca. 1,3 mio. passagerer om året,
hvorimod ruten mellem Rønne og Køge benyttes af knap 60.000 passagerer
årligt.
Rejsen til og fra Bornholm via Sverige indebærer, at de rejsende skal overholde
svenske regler, fx ved medtagelse af hunde, katte og medicin med euforiserende
stoffer. Disse kan i nogle tilfælde opleves som transit- eller grænsehindringer.
Regeringen arbejder for at fjerne grænsehindringer (transithindringer), som
vanskeliggør rejsen mellem Bornholm og det øvrige Danmark via Sverige. Der
er løbende dialog mellem ministeren for Nordisk Samarbejde og Bornholms
Regionskommunes borgmester herom. Der er bl.a. udarbejdet en ”Bornhol-
merguide”, som er tilgængelig på
www.oresunddirekt.dk,
og som indeholder
mange praktiske og relevante oplysninger for de rejsende. Oplysningerne leve-
res af forskellige offentlige og private organisationer. Hjemmesiden er finansie-
ret af offentlige myndigheder, bl.a. Erhvervs- og Vækstministeriet, Skat og Re-
gion Skåne.
Ministeren for Nordisk Samarbejde har til Folketinget afgivet en redegørelse
om problemstillingen, jf. redegørelse af 11. april 2012,
Om fjernelse af grænse-
hindringer mellem de nordiske lande
(Redegørelse nr. R 10 i Folketingstidende
G, 2011-12).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417985_0002.png
Redegørelsen behandlede potentielle direkte grænsehindringer i forhold til
Bornholm.
Med afsæt i denne redegørelse har Transportministeriet i april 2014 – i forbin-
delse med forberedelsen af det kommende udbud af færgebetjeningen af Born-
holm - gennemført en interministeriel høring med henblik på at opdateret op-
lysningerne.
Nedenfor gennemgås resultatet af denne høring.
Dyretransporter:
Fødevarestyrelsen har i sit høringssvar fremhævet, at ru-
ten Rønne-Køge i dag er den vigtigste rute til transport af levende dyr mellem
Sjælland og Bornholm (særligt landbrugsdyr som smågrise og kalve).
I forhold til EU-lovgivningen vil transport af landbrugsdyr via Sverige være at
betragte som en udførsel til Sverige, hvorved forsendelsen skal leve op til gæl-
dende EU-regler herfor. Det indebærer, at forsendelsen af dyr skal synes forud
for afsendelsen af en embedsdyrlæge fra Fødevarestyrelsen samt ledsages af et
sundhedscertifikat (TRACES-certifikat) udstedt af embedsdyrlægen. Disse kon-
trolaktiviteter er gebyrbelagt.
Fødevarestyrelsen bemærker, at Jordbruksverket p.t. accepterer den forholds-
vis begrænsede transport af slagtekvæg og slagtesvin gennem Sverige på vilkår,
som lægger sig op af EU-lovgivningen, men ikke indebærer krav om forudgå-
ende syn af embedsdyrlæge. Jordbruksverkets argument herfor er, at en for-
sendelse synes ved ankomst til slagteri og evt. sygdomme dermed konstateres
hurtigt.
Ved flytning af avls- og levebrugsdyr mellem nationale besætninger involveres
myndighederne imidlertid ikke, hvorfor man fra svensk side opretholder krav
om forudgående syn af embedsdyrlæge, hvis sådanne transporter føres via Sve-
rige. Fødevarestyrelsen vurderer, at det vil være vanskeligt at få en ordning på
plads med Jordbruksverket, der lemper ordningen for avls- og levebrugsdyr,
samt at det er uvist, i hvilket omfang Jordbruksverket er villig til at indgå en
lempeligere ordning for andre dyrekategorier og dyrearter.
Heste til konkurrencebrug:
Det fremgår af redegørelsen, at der er indgået
en nordisk aftale mellem danske og svenske myndigheder herom. Denne sikrer,
at heste fra fem dage før konkurrencestart til fem dage efter konkurrencestart
kan transporteres på samme vilkår, som vil gælde ved en rent national flytning.
Vurderingen er bekræftet i interministeriel høring.
Selskabsdyr (fx hunde og katte):
Det fremgår af redegørelsen, at der ikke
længere er specielle regler for at rejse i transit gennem Sverige, hvilket betyder
at hunde og katte som skal rejse til/fra Sjælland via Sverige skal opfylde betin-
gelserne for indrejse i Sverige og de øvrige EU-lande. Dette betyder, at dyret
Side 2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417985_0003.png
skal være ID-mærket, have et pas, være rabiesvaccineret og det skal registreres
hos det svenske toldvæsen. Rejser man med flere end fem selskabsdyr samti-
digt gælder der særskilte regler, jf. nærmere Jordbruksverkets hjemmeside på
www.jordbruksverket.se.
Andre selskabsdyr så som gnavere, fugle, pelsdyr og krybdyr kan som udgangs-
punkt også medtages, men transport af mere end 5 dyr betragtes som er-
hvervsmæssigt og skal anmeldes, jf. nærmere Jordbruksverkets hjemmeside på
www.jordbruksverket.se.
Nogle dyrearter kan ikke medbringes uden tilladelse, fx dyr, der kan sprede
visse sygdomme, truede dyrarter (krav om CITES-tilladelse) og cirkusdyr. Der
henvises hertil til Jordbruksverkets hjemmeside på www.jordbruksverket.se.
Medicin (pillepas):
Af redegørelsen fremgår det, at visse dokumentations-
krav ved indførsel af lægemidler er et nødvendigt onde, som skal begrænse
ulovlig handel og brug. Dog opnåede man i 2004 enighed i Nordisk Ministerråd
om en pragmatisk løsning, hvorefter de nordiske lande kun stiller dokumenta-
tionskrav i forhold til lægemidler, der indeholder et ud af i alt 21 euforiserende
stoffer. Det fremgår også af redegørelsen, at Bornholms Regionskommune i
2008 gav udtryk for, at dokumentationskravene ikke kan karakteriseres som en
hindring af væsentlig betydning. Bornholms Regionskommune har dog i 2013
på ny fremhævet sagen. Dokumentationskrav for medtagelse af lægemidler
med euforiserende stoffer kan ikke fraviges, men Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse vurderer, at der med aftalen i Nordisk Ministerråd i praksis er
tale om et begrænset behov for dokumentation, og at problemstillingen derfor
ikke er af væsentlig praktisk betydning.
Ligpas:
Der er ikke krav om ligpas ved transport af afdøde gennem Sverige,
hvilket ellers er den gængse opfattelse. Vurderingen er bekræftet i interministe-
riel høring.
Våben til jagt og konkurrencebrug:
Af redegørelsen fremgår det, at per-
soner, der er i besiddelse af et europæisk våbenpas kan transportere og besidde
skydevåben under rejse i to eller flere medlemsstater med henblik på deltagelse
i jagt eller konkurrenceskydning uden særskilt tilladelse. Det fremgår videre af
redegørelsen, at regeringen finder, at reglerne om våbenpas sikrer, at jagt- og
konkurrenceskydevåben smidigt kan medbringes til bl.a. nordiske lande. Vur-
deringen er bekræftet i interministeriel høring.
Asylansøgere:
Det fremgår af redegørelsen, at asylansøgere skal søge om
visum hos svenske myndigheder for at kunne transitere Sverige. I forbindelse
med den interministerielle høring har Udlændingestyrelsen bemærket, at man
har indgået aftale med Bornholms Regionskommune og Røde Kors om asylcen-
terdrift på Bornholm fra august 2014 og foreløbigt et år frem.
Side 3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417985_0004.png
Toldkontrol og kropsvisitation:
Det fremgår af redegørelsen, at svenske
toldmyndigheder naturligvis kan foretage stikprøvevis kontrol på indre græn-
ser, men at rejsende til Bornholm ikke udsættes herfor i særligt udstrakt grad.
Vurderingen er bekræftet i interministeriel høring.
Højafgiftspligtige varer (spiritus, cigaretter, mv.):
Det fremgår af rede-
gørelsen, at svenske såvel som danske regler på dette område er begrundede i
sundhedsmæssige hensyn og at mængdemæssige begrænsninger for indførsel
af højafgiftspligtige varer er et internt svensk anliggende. Det konkluderes vi-
dere, at regeringen ikke i øvrigt anser det for en grænsehindring, at fx lejrskole-
elever ikke kan bringe øl, vin og spiritus med gennem Sverige. Vurderingen er
bekræftet i interministeriel høring.
Det blå sygesikringskort:
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har i
forbindelse med interministeriel høring bemærket, at spørgsmålet om ophæ-
velse af den offentlige sygesikring, til tider er blevet bragt ind i debatten om
trafikforbindelserne til Bornholm. Efter den 1. august 2014 er det ikke længere
muligt at bruge det gule sygesikringskort under transitrejser gennem Sverige. I
stedet kan rejsende benytte sig af det blå sygesikringskort, der stiller den rej-
sende på samme måde, som borgere i Sverige. Får man behov for sygehjælp
under transitrejsen gennem Sverige, er man dækket efter reglerne for det blå
EU-sygesikringskort. Risikoen herved begrænser sig til egenbetalingen ved
lægebesøg i Sverige (ca. 150 kr.). Der kan også tegnes privat rejseforsikring,
hvis man ønsker dækning af evt. egenbetaling.
Vinterdæk:
Der er i Sverige et lovkrav om, at biler kører med vinterdæk i pe-
rioden 1. december til 31. marts, når vejene er våde og temperaturen er om-
kring 0
°C
eller når der er is og sne på vejene. Brug af vinterdæk er ikke på
samme måde lovreguleret i Danmark, om end det generelt anbefales, at man
skifter mellem sommer- og vinterdæk.
Ovenfor er oplistet de væsentligste grænsehindringer. Det er dog kun få af for-
holdene, som i praksis giver anledning til henvendelser til Transportministeri-
et.
Der kan oplistes yderligere forhold, som for nogle rejsende kan udgøre en
grænsehindring. Bornholms Passagerforening har fx påpeget krav om plante-
pas for visse planter, biler på prøveplader og politibetjentes mulighed for at
bære våben og uniform.
Det er Transportministeriets vurdering, at hovedparten af de årligt ca. 1,3 mio.
rejsende på ruten Rønne-Ystad i praksis ikke påvirkes af de eksisterende græn-
sehindringer, og at de der oplever grænsehindringer har mulighed for at hånd-
tere dem via de ovenfor skitserede løsninger.
Side 4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417985_0005.png
Det ændrer ikke på, at der fortsat er behov for at arbejde på at finde smidige
løsninger på grænsehindringerne, hvilket løbende sker i regi af det Nordiske
Samarbejde.
Side 5/5
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke