Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1487082_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. januar 2015
2014-5364
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. december 2014 stillet mig og skatteministe-
ren følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare på mine
og skatteministerens vegne.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 197:
Ministrene bedes gøre rede for, hvor meget billigere det er blevet at være bilist
siden september 2011, målt på hhv. gennemsnitlig købspris, benzin, reparatio-
ner, reservedele, parkeringsafgifter, forsikringer, div. statslige afgifter mv.
Svar:
Jeg kan oplyse, at forbrugerprisindekset fra Danmarks Statistik viser, at det på
flere parametre er blevet billigere at eje og bruge bil siden september 2011, men
også at det på andre parametre er blevet dyrere. Samtidig viser beregninger fra
FDM, som blandt andet sammenvægter de forskellige parametre via et bilbud-
get, at der både er biler, der er blevet billigere at eje og bruge og biler, der er
blevet dyrere, når budget 2014 sammenholdes med budget 2011.
Det fremgår således af Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks, at priserne på
personbiler, benzin, diesel og forsikringer er faldet fra september 2011 til de-
cember 2014. Priserne på reservedele, vedligeholdelse og reparationer samt
andre tjenester, som bl.a. dækker over parkering men også udgifter til kørekort,
er derimod steget i denne periode, og mere end forbrugerpriserne generelt.
Figur 1 illustrerer prisudviklingen, jf. Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks,
fra september 2011 frem til december 2014 for komponenter relateret til bilis-
me.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487082_0002.png
Figur 1 – Udvikling i forbrugerpriserne forbundet med bilisme, sep-
tember 2011 til december 2014, indekseret (september 2011 = 100)
110
105
100
95
90
85
80
Side 2/3
Køb af personbil
Benzin
Vedligeholdelse og reparation
Forsikringer
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger
Reservedele og tilbehør
Diesel og motorolie
Andre tjenester
Da der her er tale om forbrugerpriser, er skatter og afgifter medregnet i tallene.
Nedenfor ses en kort oversigtstabel, der viser den procentvise ændring i
forbrugerpriserne fra september 2011 til december 2014.
Tabel 1 – Ændring i forbrugerpriserne forbundet med bilisme,
september 2011 til december 2014
Procentvis æn-
dring
Køb af personbil
-2,2%
Reservedele og tilbehør
3,3%
Benzin
-13,9%
Diesel og motorolie
-13,1%
Vedligeholdelse og reparation
4,2%
Andre tjenester
5,2%
Forsikringer
-4,7%
Forbrugerprisindeks i alt
3,2%
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger
Udover ovenstående poster forbundet med bilisme, er der udgifter til ejerafgift
og for dieselbiler også udligningsafgift. Ejerafgiften og udligningsafgiften er
bestemt af en bils brændstoføkonomi. For en benzinbil er ejerafgiften steget
mellem 9 og 12 pct. fra 2011 til 2014 afhængig af brændstoføkonomien, og for
en diselbil er ejer- og udligningsafgiften samlet set steget mellem 21 og 50 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487082_0003.png
Dette er ved fastholdt brændstofforbrug og afspejler hermed stigningen for en
konkret bil. Derimod afspejler tallene ikke, at en ny bil i 2014 gennemsnitligt
kører længere på literen end en ny bil i 2011.
FDM udarbejder hvert år publikationen ”Bilbudget”, hvor det er udregnet, hvad
det koster at holde bil. Her er der blandt andet taget højde for, at en ny bil
kører længere på literen i 2014 end i 2011. Sammenligner man Bilbudget 2011
med Bilbudget 2014, er de årlige udgifter til en ny bil med en pris på mellem ca.
150.000 og ca. 350.000 kr. steget med mellem 0,4 og 8,9 pct. afhængig af
bilens pris og forudsatte brug samt årskørsel. Forbrugerprisindekset er fra 2011
til 2014 til sammenligning steget knap 4 pct. Det skal bemærkes, at FDM’s
beregninger ikke afspejler det meget store prisfald, der er sket på brændstof i
slutningen af 2014.
FDM har eksempelvis udregnet, at hvis man købte en ny bil i 2011 til ca.
200.000 kr., betalte man 3,88 kr. pr. km ved en brugsperiode på 5 år og en
årskørsel på 20.000 km. Køber man en bil i 2014 til 200.000 kr., da betaler
man 3,90 kr. km, svarende til en stigning på 0,5 pct.
Det ses også, at købte man en 3 år gammel bil til ca. 150.000 kr. i 2011, da
betalte man 3,89 kr. pr. km., men køber man en 3 år gammel bil i 2014, da
betaler man 3,73 kr. pr. km.
I FDM’s beregninger har man forsøgt at medregne alle faktorer, og jeg
vedhæfter Bilbudget 2011 og Bilbudget 2014 til orientering med dette svar. Ved
sammenligningen mellem år tages der imidlertid ikke højde for, at man i 2014
får lidt mere bil for pengene end i 2011, idet der er sket et prisfald ved køb af bil
set over perioden.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke