Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1484471_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. januar 2015
2014-5363
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål 196 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 196:
Ministeren bedes gøre rede for, hvor meget priserne er steget i den kollektive
trafik siden september 2011, belyst både regionalt, for de enkelte kort- og billet-
typer og generelt.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Trafikselskabernes takster på billetter og kort må i gennemsnit ikke stige ud-
over omkostningsudviklingen, der fastsættes i henhold til bekendtgørelse om
takststigning i offentlig servicetrafik i trafikselskaberne m.v. nr. 251 af
22/03/2010.
Takstloftet betyder, at takststigningerne for billetterne inden for et trafiksel-
skab i gennemsnit skal ligge under det udmeldte "loft". Med indførelsen af det
fleksible takstloft er det blevet muligt at opspare takststigninger, så en uudnyt-
tet takststigning i et år kan benyttes et af de følgende to år.
I tabel 1 er vist udviklingen i takstloftet fra 2012- 2014.
Tabel 1: Takstloft i pct., 2012-2014.
2012
Takstloft i pct.
3,1
2013
3,5
2014
1,3
Kilde: www.trafikstyrelsen.dk
Trafikselskabernes takster fastsættes normalt én gang årligt og reguleres i ja-
nuar. Der findes derfor kun data for taksterne på årsbasis.
I tabel 2 vises den gennemsnitlige procentvise udvikling i taksterne under ét i
perioden 2012-2014. Da takststigningerne opgøres gennemsnitligt, kan enkelte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484471_0002.png
rejsehjemler (dvs. billettyper) stige væsentligt, mens andre enten ikke stiger
eller kun stiger lidt.
Tabel 1: Gennemsnitlige takststigninger 2012 - 2014
Trafikselskab
2012
2013
2014
Samlet
stigning
Movia
Nordjyllands Trafikselskab
Midttrafik
Sydtrafik
Fynbus
BAT
Vægtet Landsgennemsnit
Indeks 2011=100
DSB/Arriva*
(rejser over takstområder)
*Baseret på de offentliggjorte takster. Udrulningen af rejsekortet har gjort beregningen af de årlige
takststigninger mere kompliceret. Trafikstyrelsen foretager derfor en efterkalkulation af de realiserede
takststigninger for 2012 og frem, som kan give anledning til en efterregulering af taksterne.
Side 2/2
3,1
4,0
3,1
3,8
3,1
2,2
3,2
103,2
3,1
3,7
3,6
3,5
2,7
3,3
2,4
3,5
106,9
3,5
1,2
1,3
1,3
1,5
1,5
4,0
1,3
108,3
1,3
8,2
9,2
8,1
8,2
8,1
8,4
8,3
-
9,9
Som det ses er der en tæt sammenhæng mellem udviklingen i taksterne og
takstloftet.
Der henvises desuden til svar på TRU 1109-1124, hvor der redegjort for prisud-
viklingen for en række produkter og zonelængder i de enkelte regioner.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke