Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1436177_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 4
Samråd om støj ved Kolding
Spørgsmål L:
Ministeren bedes redegøre
for, hvilke initiativer, han vil iværksætte
for at mindske støjen fra motorvejen for
beboerne i Bramdrupdam
Indledning
I de seneste måneder har
Transportudvalget, Transportministeriet
og jeg modtaget en del henvendelser om
støj fra statslige veje.
Mange har handlet om støj i
Bramdrupdam ved Kolding.
Jeg forstår udmærket irritationen over
de støjgener, som det giver, når man bor
tæt på en motorvej. Og jeg forstår
bestemt også borgerne ved
Bramdrupdam.
Støj generelt
Der er ca. 120.ooo boliger i Danmark
langs statens veje, der er støjbelastede.
Dvs., at de er belastede med en støj på
over 58 decibel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436177_0002.png
Side 2 af 4
Af disse boliger er ca. 11.000 stærkt
støjbelastede med et støjniveau på mere
end 68 decibel.
Grænseværdierne på 58 og 68 decibel er
fastlagt af Miljøstyrelsen.
Støj langs
statsveje
Når der bliver bygget en ny vej, eller hvis
en eksisterende vej bliver udbygget, vil
det i forbindelse med VVM-processen
blive overvejet, hvor der bør opsættes
støjskærme.
Udgifterne vil være en integreret del af
anlægsbudgettet.
Hvis der skal opsættes støjskærme, der
ikke er en del af et egentligt
anlægsprojekt, kræver det særlige
bevillinger.
Dermed adskiller støjskærme sig ikke fra
andre infrastrukturprojekter. Der skal
findes finansiering.
Støjpulje
Som I ved, afsatte den grønne
forligskreds i 2009 en støjpulje på 400
mio. kr. til perioden 2009-2014. Puljen
var målrettet indsatsen for at reducere
støjproblemer langs statens veje og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436177_0003.png
Side 3 af 4
jernbaner ved hjælp af
støjafskærmninger og støjisolering af
boliger m.m.
Siden har partierne i forligskredsen
årligt udmøntet midler til støjbelastede
boliger langs statens veje og baner.
Vi udmøntede de sidste midler i puljen
til støjprojekter i 2013, så puljen er nu
fuldt udmøntet.
Det er naturligvis ærgerligt, at den
daværende regering kun prioriterede at
afsætte midler til støjindsatsen fem år
frem.
Nye midler
Som nævnt har Transportministeriet
ikke særskilte bevillinger til at etablere
ny støjbekæmpelse.
I det omfang, der kommer tilbageløb til
Infrastrukturfonden af ledige midler, er
opgaven i forligskredsen at prioritere de
– desværre – forholdsvis små midler til
de mange ønsker til
infrastrukturprojekter, der er rundt om i
landet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436177_0004.png
Side 4 af 4
Og vi skal i den forbindelse foretage en
prioritering mellem egentlige
anlægsprojekter og mindre indsatser på
de forskellige transportfaglige områder,
som f.eks. støj, trafiksikkerhed og cykler.
Det var præcis også det vi gjorde, da en
enig forligskreds sidste år besluttede at
prioritere en tilpasning af nødsporet til
kørespor ved Kolding.
Afslutning
Afslutningsvist vil jeg sige, at hvis der
tilbageføres midler i Infrastrukturfonden
– og Vejdirektoratets projekter går jo
godt i øjeblikket – vil jeg være positiv
overfor at afsætte midler til
støjbekæmpelse.
Og støjskærme ved Bramdrupdam er et
relevant projekt, som må indgå i
prioriteringen sammen med andre
relevante projekter.
Jeg vil dog ikke gå nærmere ind i nogen
udmøntningsøvelse eller prioritering. Vi
skal se de mange ønsker og behov i en
sammenhæng – på samme må som vi
har gjort det tidligere i den grønne
forligskreds.