Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1485065_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
12. januar 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Ras-
mussen
Sagsnr.: 2014-0032/20-0011
Dok.:
1419922
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 192 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 11. december
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 192 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Var det oprindelige formål med indførelse af kontrolapparater
i lastbiler ikke et spørgsmål om trafiksikkerhed? Hvornår er
det blevet et spørgsmål om konkurrencevilkår? Og er dette
gældende i alle andre EU-lande?”
Svar:
1.
I henhold til Rådets forordning (EØF) nr. 543/69 af 25. marts 1969 om
harmonisering af visse bestemmelser på det sociale område inden for lan-
devejstransport (den første køre- og hviletidsforordning) udstedtes denne
bl.a. under henvisning til Rådets beslutning af 13. maj 1965 om harmoni-
sering af visse bestemmelser, der har indvirkning på konkurrencen inden
for bl.a. transporten ad landeveje. Det fremgår af den pågældende Rådsbe-
slutning, at fjernelsen af forskelle, der er af en sådan art, at de i væsentlig
grad fordrejer konkurrencevilkårene inden for transporten, herunder i de
sociale ordninger, må være et af målene inden for den fælles transportpoli-
tik.
Det fremgår desuden af den første køre- og hviletidsforordnings præambel,
at de af forordningens forskrifter, der vedrører arbejdsvilkårene, ikke må
gøre indgreb i arbejdsmarkedsparternes kompetence til især inden for
rammerne af kollektive arbejdsoverenskomster at fastsætte gunstigere be-
stemmelser for arbejdstagerne, og hver medlemsstat skal fremdeles have
mulighed for at træffe visse egnede foranstaltninger til fremme af den so-
ciale udvikling eller med henblik på at øge trafiksikkerheden på landeveje-
ne.
2.
Af præamblen til Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 af 20. december
1985 om harmonisering af visse bestemmelser på det sociale område inden
for vejtransport (den anden køre- og hviletidsforordning) fremgår, at for-
målet med køre- og hviletidsbestemmelserne er at harmonisere konkurren-
cevilkårene mellem de forskellige former for landtransport, navnlig inden
for vejsektoren, samt at forbedre arbejdsvilkårene og færdselssikkerheden.
3.
Det fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmel-
ser inden for vejtransport mv. (den gældende køre- og hviletidsforordning)
artikel 1, at formålet med køre- og hviletidsreglerne er at harmonisere vil-
kårene for konkurrencen mellem de forskellige former for landtransport,
navnlig vejtransporten, og at forbedre arbejdsvilkårene og færdselssikker-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
heden. Det fremgår desuden, at forordningen sigter mod at fremme bedre
kontrol og retshåndhævelse i medlemsstaterne og bedre arbejdspraksis i
vejtransporterhvervet.
4.
Af præamblen til Rådets forordning (EØF) nr. 1463/70 af 20. juli 1970
om indførelse af et kontrolapparat inden for landevejstransport (den første
kontrolapparatforordning) følger det, at kontrolapparatet skal sikre en ef-
fektiv kontrol med køre- og hviletidsbestemmelserne, og at kontrolappara-
tet kan bidrage til trafiksikkerheden og til en rationel anvendelse af køretø-
jet. Endvidere fremgår det af præamblen, at der i nogle medlemsstater
endnu ingen forskrifter om kontrolapparater i motorkøretøjer findes, og de
i de øvrige medlemsstater gældende forskrifter afviger fra hinanden. Der er
risiko for, at henholdsvis manglen på forskrifter hæmmer den frie færdsel
med motorkøretøjer inden for Fællesskabet og fremkalder fordrejninger af
konkurrencevilkårene.
5.
Af præamblen til Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december
1985 om kontrolapparatet inden for vejtransport (den gældende kontrolap-
paratforordning) fremgår det, at anvendelsen af et kontrolapparat, der kan
angive de tidsgrupper, som omhandles i den anden køre- og hviletidsfor-
ordning, vil kunne sikre en effektiv kontrol af nævnte bestemmelser.
6.
Forordningerne om køre- og hviletid samt kontrolapparater er bindende
i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
3