Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1485040_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
12. januar 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Ras-
mussen
Sagsnr.: 2014-0032/20-0004
Dok.:
1419883
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 185 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 11. december
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 185 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren give en fuldstændig liste over, hvilke undtagel-
ser fra krav om anvendelse af kontrolapparater som er givet i
Danmark i medfør af artikel 3, stk. 2, i EU-forordning
165/2014 om takografer m.v., og med hvilken motivation, samt
hvilke undtagelser der er givet i vore nabolande?”
Svar:
1.
Køre- og hviletidsreglerne baserer sig på EU-forordninger om hen-
holdsvis køre- og hviletid og kontrolapparater. Forordninger er bindende i
alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat. De muligheder
for at fastsætte nationale undtagelser fra reglerne, som forordningerne in-
deholder, er fuldt ud gennemført i dansk ret. Der kan ikke i national lov-
givning fastsættes yderligere undtagelser eller ske en udvidelse af dispen-
sationsadgangen.
Justitsministeriet kan nærmere oplyse, at reglerne om køre- og hviletid er
fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 561/2006 (køre- og
hviletidsforordningen), som navnlig indeholder regler om, hvor længe en
chauffør maksimalt må køre, og hvornår og hvor længe chaufføren skal
hvile.
Reglerne om kontrolapparater inden for vejtransport er fastsat i Rådets
forordning nr. 3821/85 af 20. december 1985 om kontrolapparatet inden
for vejtransport (kontrolapparatforordningen) og indeholder navnlig regler
om installering og anvendelse af kontrolapparater.
Den gældende kontrolapparatforordning erstattes af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 165/2014 af 4. februar 2014 (takograffor-
ordningen), som finder anvendelse fra den 2. marts 2016 for så vidt angår
forordningens regler om kontrolapparater (takografer). Takografforordnin-
gen indeholder tillige visse ændringer af køre- og hviletidsforordningen,
der finder anvendelse fra den 2. marts 2015.
2.
I takografforordningen fastsættes forpligtelser og krav i forhold til kon-
struktion, installering, brug, afprøvning og kontrol af takografer (kontrol-
apparater). Det fremgår af takograffordningens præambelbetragtning nr. 4
bl.a., at baggrunden for ændringerne i undtagelserne er at sikre sammen-
hængen med de eksisterende undtagelser i køre- og hviletidsforordningen
og at mindske transportvirksomhedernes administrative byrder.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår endvidere af køre- og hviletidsforordningens præambelbe-
tragtning nr. 23, at nationale undtagelser bør afspejle ændringerne i vej-
transportsektoren og begrænses til de områder, der ikke er udsat for kon-
kurrence i øjeblikket.
3.
Justitsministeriet kan oplyse, at det følger af artikel 3, stk. 2, i takograf-
forordningen, at medlemsstaterne kan undlade at anvende forordningen på
køretøjer, der er omhandlet i artikel 13, stk. 1 og 3, i køre- og hviletidsfor-
ordningen.
Artikel 13 i køre- og hviletidsforordningen har følgende ordlyd:
”Artikel
13
1. For så vidt som det er foreneligt med de i artikel 1 fastsatte
mål, kan enhver medlemsstat på sit eget område eller på en an-
den medlemsstats område, såfremt denne anden medlemsstat er
indforstået hermed, tillade, at transport, der udføres ved hjælp af
følgende køretøjer, undtages fra bestemmelserne i artikel 5-9 og
gøre sådanne undtagelser afhængige af individuelle betingelser:
a) køretøjer, som offentlige myndigheder ejer eller lejer uden
fører for at udføre vejtransporttjenester, som ikke konkurre-
rer med tjenester, der udføres af private transportvirksomhe-
der
b) køretøjer, som landbrugs-, gartneri-, skovbrugs-, opdræts-
og fiskerivirksomheder anvender eller lejer uden fører til
som led i deres egen erhvervsmæssige virksomhed at udføre
godstransport inden for en radius af 100 km fra virksomhe-
dens hjemsted
c) landbrugs- og skovbrugstrækkere, der benyttes til land-
brugs- og skovbrugsaktiviteter, inden for en radius af 100
km fra hjemstedet for den virksomhed, som ejer, lejer eller
leaser køretøjet
d) køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største
tilladt totalvægt på ikke over 7,5 ton, som benyttes
- af befordringspligtige virksomheder, jf. definitionen i ar-
tikel 2, nr. 13), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/67/EF af 15. december 1997 om fælles regler for ud-
vikling af Fællesskabets indre marked for posttjenester og
forbedring af disse tjenesters kvalitet, til at omdele for-
sendelser som led i befordringspligten, eller som anven-
des
- til transport af materiel, udstyr eller maskiner, som føre-
ren benytter under udøvelsen af sit erhverv.
Disse køretøjer må kun benyttes inden for en radius af 50 ki-
lometer fra virksomhedens hjemsted og på den betingelse, at
kørslen af køretøjerne ikke er førerens hovedaktivitet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
e) køretøjer, der udelukkende anvendes på øer med et areal på
højst 2300 km2, som ikke er forbundet med resten af landet
med en bro, et vadested eller en tunnel med adgang for mo-
torkøretøjer
f) køretøjer, som anvendes til godstransport inden for en radius
af 50 km fra virksomhedens hjemsted og fremdrives ved
hjælp af naturgas eller flydende gas eller elektricitet, og hvis
største tilladte totalvægt inklusive en påhængsvogn eller
sættevogn ikke overstiger 7,5 tons
g) køretøjer, der anvendes til køreundervisning og køreprøve
med henblik på erhvervelse af et kørekort eller et kvalifika-
tionsbevis, forudsat at de ikke anvendes til erhvervsmæssig
godstransport eller personbefordring
h) køretøjer, der benyttes i forbindelse med kloakering, beskyt-
telse mod oversvømmelse, vedligeholdelse af vand-, gas- og
elforsyning, vedligeholdelse og kontrol af veje, husstands-
indsamling af husholdningsaffald og bortskaffelse heraf, te-
legraf- og telefontjenester, radio- og fjernsynstransmission
samt pejling af radio- eller tv-sendere eller -modtagere
i) køretøjer med mellem 10 og 17 siddepladser, der udeluk-
kende benyttes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring
j) specialkøretøjer, der benyttes til transport af cirkus- og tivo-
liudstyr
k) specialindrettede mobile projektkøretøjer, hvis hovedformål
er anvendelse som undervisningslokale, når de holder stille
l) køretøjer, der anvendes til indsamling af mælk fra gårde og
transport tilbage til gårde af mælkebeholdere eller mælke-
produkter til foderbrug
m) specialkøretøjer, der transporterer penge og/eller værdigen-
stande
n) køretøjer, der anvendes til transport af slagteaffald eller dy-
rekroppe, som ikke er bestemt til konsum
o) køretøjer, der udelukkende anvendes på veje inden for tra-
fikknudepunkter som f.eks. havne, intermodale havne og
jernbaneterminaler
p) køretøjer, der anvendes til transport af levende dyr fra gårde
til lokale markeder og omvendt eller fra markeder til lokale
slagterier inden for en radius på op til 50 km.
2. Medlemsstaterne underretter Kommissionen om de undtagel-
ser, de har givet tilladelse til i henhold til stk. 1, og Kommissio-
nen underretter de øvrige medlemsstater herom.
3. Under forudsætning af, at forordningens formål, jf. artikel 1,
ikke skades, og at der ydes tilstrækkelig beskyttelse for førerne,
kan en medlemsstat med Kommissionens godkendelse på sit
eget område tillade mindre undtagelser fra denne forordning for
køretøjer, der anvendes inden for på forhånd afgrænsede områ-
der med en befolkningstæthed på mindre end fem indbyggere pr.
kvadratkilometer, i følgende tilfælde:
- for indenlandsk rutekørsel med personer, når rutens køreplan
bekræftes af myndighederne (idet alene undtagelser vedrø-
rende pauser kan tillades), og
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- for indenlandske vejtransporttjenester for egen regning eller
mod vederlag, der ikke påvirker det indre marked, og som er
nødvendige for at fastholde bestemte erhvervsgrene i det på-
gældende område, når bestemmelserne om undtagelser fra
denne forordning fastsætter en begrænsende radius på op til
100 km.
Vejtransport, der er omfattet af denne undtagelse, må kun om-
fatte en tur til et område med en befolkningstæthed på fem
indbyggere eller mere pr. kvadratkilometer med det formål at
begynde eller ende kørslen dér. Sådanne foranstaltninger skal
være af en rimelig art og et rimeligt omfang i forhold til formå-
let.”
Samtlige undtagelser indeholdt i køre- og hviletidsforordningens artikel
13, stk. 1, er indført i dansk ret, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts
2007 om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport med senere æn-
dringer (køre- og hviletidsbekendtgørelsen).
4.
Køre- og hviletidsforordningen finder desuden ikke anvendelse på vej-
transport med en række nærmere angivne køretøjer, jf. artikel 3, som har
følgende ordlyd:
”Artikel
3
Denne forordning gælder ikke for vejtransport med:
a) køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremt
rutens længde ikke overstiger 50 km
b) køretøjer, hvis højeste tilladte hastighed ikke overstiger 40
km i timen
c) køretøjer, der ejes eller lejes uden fører af de væbnede styr-
ker, civilforsvaret, brandvæsenet og ordensmagten, såfremt
transporten sker som led i disse tjenesters funktioner og er
under deres kontrol
d) køretøjer, herunder køretøjer, der anvendes til ikke-
kommerciel transport af nødhjælp, i katastrofetilfælde eller
under redningsoperationer
e) specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaver
f) specialkøretøjer til vejhjælp inden for en radius af 100 km
fra deres hjemsted
g) køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk
udvikling, reparation eller vedligeholdelse, og nye eller om-
byggede køretøjer, som endnu ikke er taget i brug
h) køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største
tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-
erhvervsmæssig varetransport
i) erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lov-
givningen i den medlemsstat, hvor der køres i dem, og som
anvendes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring eller
godstransport.”
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Med takografforordningen er der vedtaget enkelte ændringer i køre- og
hviletidsforordningens artikel 3 og 13. Således overføres den nuværende
valgfrie nationale undtagelse i artikel 13, stk. 1, litra d, 2. pind, om køretø-
jer eller kombinationer af køretøjer, som benyttes til transport af materiel,
udstyr eller maskiner, som føreren benytter til udøvelsen af sit erhverv
(den såkaldte håndværkerundtagelse) til de fælles obligatoriske undtagel-
ser til køre- og hviletidsforordningen i artikel 3. Samtidig hæves den mak-
simalt tilladte køreafstand, inden for hvilken køretøjet kan benyttes fra
virksomhedens hjemsted, fra 50 til 100 km. Det er fortsat en betingelse, at
kørslen med disse køretøjer, ikke er førerens hovedaktivitet.
Det er med takografforordningen desuden vedtaget at hæve de maksimalt
tilladte køreafstande for kørsel undtaget køre- og hviletidsforordningen fra
50 til 100 km for køretøjer, som benyttes af befordringspligtige virksom-
heder, køretøjer, som anvendes til godstransport og fremdrives ved hjælp
af naturgas eller flydende gas eller elektricitet, og køretøjer, som anvendes
til transport af levende dyr fra gårde til lokale markeder, jf. artikel 13, stk.
1, litra d, f og p.
Som anført under pkt. 1 finder takografforordningen anvendelse fra den 2.
marts 2016. Enkelte bestemmelser, herunder de ovenfor omtalte ændringer
af køre- og hviletidsforordningen, finder anvendelse fra den 2. marts 2015.
Justitsministeriet vil forud for takografforordningens anvendelsestidspunkt
tage stilling til, hvorvidt samtlige udvidelser af undtagelserne i køre- og
hviletidsforordningens artikel 13, stk. 1, skal indføres i dansk ret.
6.
Justitsministeriet skal endelig bemærke, at Justitsministeriet på nuvæ-
rende tidspunkt ikke har fundet anledning til at iværksætte en høring af
Danmarks nabolande om, hvilke ændringer takografforordningen eventuelt
måtte give anledning til i nabolandenes nationalt fastsatte undtagelser, idet
de ved takografforordningen foretagne ændringer af køre- og hviletidsfor-
ordningen endnu ikke finder anvendelse.
6