Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1485042_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
12. januar 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Ras-
mussen
Sagsnr.: 2014-0032/20-0003
Dok.:
1419871
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 184 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 11. december
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 184 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Er ministeren enig i, at krav om kontrolapparat i veteranlast-
biler, der kører med studenter i et par dage om året, ikke er et
færdselssikkerhedsspørgsmål, men udelukkende et spørgsmål
om konkurrencevilkår, jf. også TRU alm. del - svar på spm.
43-45? Hvis ikke, hvori består så hensynet til færdselssikker-
heden?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Kravene om installation og anvendelse af kontrolapparater i
bl.a. lastbiler er fastsat med henblik på at kunne kontrollere om
køre- og hviletidsreglerne overholdes.
Formålet med køre- og hviletidsreglerne er at harmonisere vil-
kårene for konkurrencen navnlig for vejtransport samt at for-
bedre arbejdsvilkårene og færdselssikkerheden.
Køre- og hviletidsreglerne regulerer bl.a. chaufførernes daglige
og ugentlige køretid, hviletid og pauser. Overtrædelse af køre-
og hviletidsreglerne kan således som følge af førerens træthed
og uopmærksomhed indebære en betydelig risiko for alvorlige
ulykker, der kan involvere mange passagerer og medtrafikan-
ter.
Hensynet til færdselssikkerheden gør sig efter Rigspolitiets op-
fattelse også gældende ved tilbagevendende kørsel få dage om
året, herunder ved studenterkørsel, hvor f.eks. veteranlastbiler
beregnet til godstransport benyttes til personbefordring.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
2