Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1489698_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. januar 2015
2014-4314
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Mads Rørvig (V):
Spørgsmål 18:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder der findes for at understøtte
Karup Lufthavn, således at lufthavnen fortsat vil have regelmæssig passagertra-
fik.
Svar:
I forlængelse af min foreløbige besvarelse den 10. november 2014 redegøres
nedenfor for de støtteordninger, der anses for relevante i forhold til Karup
Lufthavn. Det skal indledningsvist anføres, at støtte ydet til en lufthavn ydet af
kommuner, kommunale fællesskaber eller kommunale selskaber i øvrigt er
omfattet af EU’s statsstøtteregler på lige fod med støtte ydet af staten. Staten
fortolkes i denne sammenhæng bredt og omfatter både lokale, centrale og regi-
onale myndigheder.
Reglerne for, på hvilket grundlag og under hvilke forudsætninger, der må ydes
statsstøtte til Karup Lufthavn, fremgår af Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til lufthavne og luftfartsselskaber af 4. april 2014 (2014/C 99/03).
Det fremgår bl.a. heraf, at støtte til lufthavne kan ydes enten som investerings-
støtte eller driftsstøtte.
Investeringsstøtte kan uden anmeldelse til Kommissionen ydes til lufthavne
med under 3 mio. passagerer (ankommende + afrejsende) årligt. For lufthavne
med under 1 mio. passagerer kan investeringsstøtten udgøre op til 75 % af luft-
havnens kapitalomkostninger. Der skal forud for ydelse af støtte ske individuel
anmeldelse til Kommissionen (notifikation), såfremt lufthavnen, der ønskes
ydet investeringsstøtte til, ligger indenfor en afstand på 100 km eller 60 minut-
ters rejsetid fra en anden lufthavn.
Driftsstøtte kan ydes til lufthavne med et passagertal på under 200.000 passa-
gerer i en højest 10-årig periode årligt, uden at der skal ske anmeldelse til
Kommissionen. Dog skal støtten ligeledes her forud anmeldes til Kommissio-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489698_0002.png
nen, såfremt den ønskes ydet til en lufthavn, hvis afstand til en anden lufthavn
er under 100 km eller under 60 minutters rejsetid fra en anden lufthavn.
Der er endvidere mulighed for at yde støtte efter det såkaldte investorprincip.
Dette indebærer – kort fortalt – at Kommissionen tager stilling til, om finansie-
ringen – f.eks. et kapitalindskud – udgør statsstøtte ud fra en vurdering af, om
en privat investor ville have ydet den samme finansiering under tilsvarende
omstændigheder, samt udsigterne til at opnå et, ud fra en markedsbetragtning,
rimeligt afkast eller at begrænse/undgå et tab. Offentlig finansiering, der ydes
under sådanne omstændigheder, betragtes ikke som statsstøtte. Den offentlige
investor skal dog i givet fald overfor Kommissionen kunne dokumentere og
sandsynliggøre, at ovennævnte betingelser er til stede.
Det kan endvidere oplyses, at Transportministeriet har indhentet en udtalelse
fra Erhvervsstyrelsen, som for så vidt angår regionalstøtte oplyser at:
”Det fremgår af Kommissionens retningslinjer for statsstøtte med regionalt
sigte for 2014-2020 (2013/C 209/01), punkt 10 sammenholdt med fodnote 12,
at disse ikke finder anvendelse i transportsektoren og at ”transport” her dækker
over transport af passagerer via luftfart, søtransport, vejtransport, jernbane-
transport og ad indre vandveje samt erhvervsmæssige fragttjenester. Der er
ingen konkrete støtteordninger på Erhvervsstyrelsens område, som ville kunne
anvendes til investeringsstøtte eller driftsstøtte til Karup Lufthavn. ”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke