Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. januar 2015
2014 - 5206
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål 175
Hvilket resultat kommer man frem til i forhold til passagertal pr. dag ved stop i
Laurbjerg, hvis man ikke beskærer befolkningsgrundlaget – idet man erkender,
at Langå ligger mere end 4 km væk, uanset om man er i bil eller på cykel – og
samtidig beregner passagermønstret på samme måde som angivet på stations-
optimeringsrapportens s. 72 (jf. bilag 207, TRU alm. del 2013-14), altså 15-20%
af alle indbyggere og arbejdspladser?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:
”Beregnes passagerpotentialet som 15-20% af alle indbyggere og arbejdspladser
inden for en radius på 2.000 meter fra en potentiel station i Laurbjerg, frem-
kommer et potentiale på 110-146 daglige passagerer.
Et passagerpotentiale på 15-20% af alle indbyggere og arbejdspladser er på side
72 i stationsstrukturanalysen angivet som en grov rettesnor for passagerpoten-
tialet i byer, der tilhører pendlingsoplandet til de større byer, herunder Aarhus.
Erfaringsmæssigt er det mere retvisende at anvende en konkret referencestati-
on, der i vid udstrækning ligner den potentielle station. Ovenstående metode til
beregning af passagerpotentialet for en potentiel station er derfor kun anvendt i
tilfælde, hvor det ikke har været muligt at finde en eksisterende station, som
den potentielle station kunne vurderes ud fra.
Trafikstyrelsen har anvendt Ulstrup som referencestation for Laurbjerg, da
Ulstrup station i vid udstrækning ligner en potentiel station i Laurbjerg. Trafik-
styrelsen har på denne baggrund beregnet et passagerpotentiale på omkring
100 daglige passagerer i Laurbjerg.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke