Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1487954_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. januar 2015
2014 - 5206
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål 174
Hvorfor regner Trafikstyrelsen i rapporten ”Optimering af stationsstrukturen”
(jf. bilag 207, TRU alm. del 2013-14) ud fra antal beboere og arbejdspladser,
mens ministeren i sit svar på spm. 10, TRU alm. del 2014-15, kun regner ud fra
"bosatte i beskæftigelse"?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:
”TRU alm. del spm. 10 omhandlede pendlingsoplandet til Aarhus. På bagrund
af pendlingsdata fra Danmarks Statistik, vurderer Trafikstyrelsen, at både
Laurbjerg og Ulstrup tilhører pendlingsoplandet til Aarhus, idet mere end 10%
af de bosatte i de to byer, som er i beskæftigelse, pendler til Aarhus Kommune.
Andelen af de bosatte i beskæftigelse blev således anvendt som rettesnor for
hvilke byer, der tilhører pendlingsoplandet til Aarhus. Metoden har alene til
formål at vurdere pendlingsoplandet til Aarhus og må ikke forveksles med op-
gørelsen af et stationsopland målt i beboere og arbejdspladser inden for en
radius på 2.000 meter fra en eksisterende eller potentiel station.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke