Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1487943_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. januar 2015
2014 - 5206
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 172:
Ministeren bedes oplyse, om det jf. ministerens svar på spm. 983 og 1130, TRU
alm. del. 2013-14, er korrekt, at Arrivas kontrakt er en såkaldt netto-kontrakt,
dvs. at Arriva selv bærer den økonomiske risiko ved en standsning?
Svar:
Det er korrekt, at kontrakten mellem Arriva og Transportministeriet er en net-
tokontrakt, hvilket betyder, at Arriva modtager billetindtægterne.
Den gældende Arriva-kontrakt er indgået efter et udbud, som ikke omfattede
standsning i Laurbjerg, og som heller ikke pålægger Arriva at standse ved nye
stationer. Hvis Arriva skal standse i Laurbjerg, skal der i givet fald indgås en
tillægsaftale angående standsning i Laurbjerg. Den nærmere fordeling af den
økonomiske risiko beror således på en forhandling med Arriva.
Der er desuden andre elementer, end det direkte økonomiske resultat for Arri-
va, som må inddrages i forbindelse med en samfundsøkonomisk vurdering af
hensigtsmæssighede ved et stop i Laurbjerg. Det er således også af afgørende
betydning, om der er tilstrækkelig kapacitet på strækningen mellem Aarhus og
Langå. Det er Trafikstyrelsens vurdering, at en station i Laurbjerg vil medføre,
at kapaciteten mellem Aarhus og Langå vil blive presset.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke