Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1415746_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. november 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 17:
Vil ministeren i forlængelse af svar på spm. 866, TRU alm. del, 2013-2014, re-
degøre for, hvorfor der ikke er omkostninger til erstatningsmateriel efter 2010
for IC2-togsættene samt redegøre for hvilket materiel, der i dag bruges som
erstatning for den manglende indsættelse af IC2-togsættene, herunder om De-
sirotogsættene på Svendborgbanen ikke netop er leaset som erstatningsmateri-
el for IC2-togsættene.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”Anskaffelsen af IC2-togsæt omfatter i alt 23 togsæt: 9 IC2-togsæt til Svend-
borgbanen og 14 IC2-togsæt til fjerntrafik inspireret af de fordele, der på S-
togsområdet er opnået ved at anskaffe en del S-tog i halv længde.
I 2006 blev det ved aktstykke besluttet at forlænge lejen af de 12 Desirotogsæt
med 4 år, hvoraf DSB selv skulle betale lejen fra 3. kvartal 2010 som led i tra-
fikkontraktens forpligtelse til at skaffe togmateriel svarende til 42 MR-tog. Le-
jen af de 12 Desirotogsæt er efterfølgende forlænget, ikke som erstatningsmate-
riel, men som led i forpligtelsen til at skaffe materiel svarende til 42 MR-tog.
Konsekvenserne for fjerntrafikken af forsinkelse af IC4 og IC2 er dels håndteret
samlet især via lejen af dobbeltdækkervogne, dels via fortsat anvendelse af MR-
togsæt.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke