Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1485283_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. januar 2015
2014-5124
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål 168:
I svaret på spm. 852 (TRU alm. del, 2013-14) anfører ministeren, at han ikke
kan genkende billedet af, at der inden for togtrafikken skulle være et påviseligt
efterslæb i relation til de handicapkonventioner, som Danmark har underskre-
vet. Fastholder ministeren dette synspunkt, når bl.a. henvendelser fra Dansk
Handicapforbund til udvalget (bilag 285, TRU alm. del, 2011-12) samt brev til
trafikordførerne af 3. april 2013 (bilag 349, TRU alm. del, 2012-13) anfører
at handicappede skal bestille hjælp til at komme på/af et tog 48 timer
før afrejsen
at der på en del stationer er for store afstande mellem perronkant og
togets dørtrin, og som enten skyldes niveauforskelle og/eller buede per-
roner
at kørestolslifte kun findes på 47 større og 19 mindre stationer
at en del stationer mangler niveaufri adgangsveje
at der mangler elevatorer på ca. 60 stationer
at der mangler handicaptoiletter på 37 stationer, og i de fleste tog
at der mangler ledelinjer på flere stationer
at bogstaver og tal på infoskærme har en opløsning og farvebrug, der
gør det svært for svagtseende at læse skærmene
at kun de færreste stationer har auditive informationer
at kun få billetsalg er udstyret med teleslynger
Svar:
Jeg anerkender, at der i det danske samfund stadig er behov for at skabe bedre
vilkår for borgere med nedsat mobilitet – ikke mindst i transportsektoren. At
der fortsat er rum for forbedringer illustreres fint af listen over tiltag indeholdt
i selve spørgsmålet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485283_0002.png
Jeg fastholder dog, at dette ikke er ensbetydende med, at der ”er et påviseligt
efterslæb i relation til de handicapkonventioner, som Danmark har underskre-
vet”.
Artikel 9 i FN’s handicapkonvention omhandler tilgængelighed. Danmark skal
blandt andet træffe ”passende foranstaltninger til at sikre, at personer med
handicap på lige fod med andre har adgang til de fysiske omgivelser og trans-
portmuligheder”.
Det handler grundlæggende om fremadrettet at inddrage tilgængelighedshen-
synet i udviklingen af transportsystemet.
Dette harmonerer fint med Transportministeriets tilgang til tilgængelighed i
transportsystemet og fokuseringen på løbende at skabe et effektivt transportsy-
stem, der fungerer for såvel mennesker med et handicap som andre brugere.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke