Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Dato
J. nr.
2011-4455
Aftale mellem Transportministeriet og Region Nordjylland om
overdragelse af trafikkøberansvaret for regionaltogstrafik mellem
Skørping og Frederikshavn
Med denne aftale overdrages trafikkøberansvaret for regionaltogstrafikken
mellem Skørping og Frederikshavn fra Staten til Region
Nordjylland(Regionen). Region Nordjylland aftaler med Nordjyllands
Trafikselskab (NT), at trafikselskabet fremover varetager samme opgaver for
Regionens regionaltogtrafik på statens baner som for lokalbanerne.
1. Regionens opgaver
Region Nordjylland overtager med virkning fra kontraktstart ansvaret for
regional togtrafikbetjening på statens jernbanestrækning mellem Skørping og
Frederikshavn.
Regionen sørger for den praktiske udførelse af togdriften gennem eget lokalt
togselskab og/eller ved indkøb hos andre operatører, herunder eventuelt DSB.
Regionen, eller Regionens operatør, er selv ansvarlig for alt nødvendigt
materiel til gennemførelse af driften.
NT varetager på vegne af Regionen koordineringen mellem togtrafikken og
øvrig kollektiv trafik i regionen.
Regionen fastlægger hvilke stationer, som skal betjenes, driftsomfang og
kvalitetsniveau.
NT fastlægger takster for brug af regionale tog i henhold til lov om
trafikselskaber samt de gældende aftaler i Bus & Tog samarbejdet. Muligheder
for køb og anvendelse af rejsehjemmel følger aftalerne i Bus & Tog
samarbejdet.
Indtægter fra rejser med regionaltog på statens jernbanestrækning i
Nordjylland tilfalder Regionen, der kan videreformidle disse til trafikselskabet
eller operatøren afhængig af den organisering, som Regionen bestemmer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regionen forpligtes til at deltage i Forbrugerrådets målinger af
kundetilfredsheden i togene på statens banestrækning via ”Passagerpulsen”, til
at medvirke
til gennemførelse af disse målinger, samt udlevere de data, som
efterspørges af Forbrugerrådet, i det omfang disse data findes eller rimeligt kan
skabes.
2. Statens opgaver
Staten har ansvaret for togforbindelserne mellem Nordjylland og det øvrige
Danmark.
DSB udfører landsdelstrafikken for Staten, som kan vælge at indkøbe
landsdelstrafikken hos en anden operatør, der i så fald træder i DSB's sted i
denne aftale.
DSB forudsættes fremover at køre tog mellem Aalborg og det øvrige Danmark
to gange i timen i hver retning, idet det præcise omfang fastlægges i
trafikkontrakten mellem Transportministeren og DSB.
DSB betjener Vendsyssel med 6 daglige direkte fjerntog i hver retning, som af
hensyn til banekapaciteten fordeles med et DSB tog hver tredje time, så der
altid højest er et fjerntog på banestrækningen nord for Aalborg af gangen.
Det kan i tilfælde af uregelmæssigheder i toggangen syd for Aalborg blive
nødvendigt at aflyse fjerntogsafgange fra Aalborg mod Frederikshavn for at
overholde denne bestemmelse. Regionen er forpligtet til at sørge for befordring
af de fjerntogspassagerer som berøres heraf. Bestemmelsen evalueres efter 2 år,
men kan om nødvendig tages op til vurdering tidligere. Fjerntog forudsættes i
Vendsyssel alene at betjene stationerne Brønderslev, Hjørring og
Frederikshavn. DSB kan selv efter aftale med Regionen vælge at betjene flere
stationer.
DSB vil én gang i timen i hver retning betjene Skørping med IC tog. Dette stop
kan ændres til Støvring, hvis regionen senest 15 måneder forud for et
køreplanskifte fremsætter ønske herom.
DSB er forpligtet til at meddele NT sine planer for en kommende køreplan
senest 1 år før en ny køreplan.
Planlægning af kørslen i Vendsyssel forudsættes
at ske i et tæt samarbejde mellem DSB og NT.
DSB's tog, som udføres i henhold til forhandlet kontrakt med staten, skal
kunne benyttes til rejser internt i Nordjylland efter de bestemmelser, som i
øvrigt gælder for DSB. DSB er forpligtet til at varetage sin betjening af
passagererne på strækningerne i Nordjylland efter de principper, som gælder
for DSB kontrakten generelt.
Side 2/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Deling af indtægter mellem DSB og NT følger aftalerne i Bus & Tog
samarbejdet.
3. Tildeling af banekapacitet
Regionens operatør ansøger om tildeling af infrastrukturkapacitet hos
Banedanmark i henhold til Bek 59 af 2. februar 2004 med senere ændring, jf.
Bek 421 af 26. maj 2009.
Ved tildeling af banekapacitet søges alle ønsker opfyldt i videst mulige omfang.
I tilfælde af uenighed får tog over lange afstande fortrinsret til at vælge
køreplan.
Regionens operatør indgår kontrakt med Banedanmark om adgang til at
benytte Banedanmarks infrastruktur på linje med anden offentlig servicetrafik
med de til enhver tid gældende regler og vilkår.
I henhold til adgangskontrakten påtager Banedanmark sig ikke ansvar for
udgifter til driftstab og erstatningskørsel i forbindelse med uregelmæssigheder
på infrastrukturen.
Såfremt der efter aftalens indgåelse sker væsentlige ændringer i de for denne
aftalte økonomiske forudsætninger eller der optræder væsentlige uforudsete
hændelser af ekstraordinær karakter, der
får væsentlige konsekvenser for
parternes grundlæggende rettigheder og forpligtelser under aftalen,
er parterne
berettiget til at genforhandle aftalen.
4. Stationer
Ansvaret for infrastrukturen på alle nuværende stationer mellem Skørping og
Frederikshavn påhviler Banedanmark.
DSB ejer - og har driftsansvaret for - publikumsvendte faciliteter på alle
nuværende stationer mellem Skørping og Frederikshavn. Generelle
betalingsbetingelser for anvendelse af DSB's stationer forudsættes fastlagt i ny
DSB kontrakt for perioden efter 2014.
Regionen og DSB indgår senest 1. juli 2015 en gensidig aftale om brug af
stationer og udstyr som:
Side 3/7
identificerer DSB's ejerskab og nuværende opgaver af enhver art på
stationerne
fastsætter vilkår for brug af DSB's aktiver og ydelser
placerer det fremtidige driftsansvar og rettigheder mellem Regionen og DSB
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fastsætter den eventuelle lejeudgift for brug af DSB's faciliteter efter de
fastsatte principper i DSB kontrakten
Side 4/7
DSB er kontraktligt forpligtet til at tilstræbe ensartede vedligeholdelses- og
udstyrsstandard på alle DSB ejede stationer, uanset om DSB's tog selv betjener
stationerne.
Hvis staten vælger, at overdrage DSB’s ansvar for stationerne til anden part,
træder denne i DSB's sted i denne aftale.
Regionen kan i samarbejde med Banedanmark vælge at oprette nye stationer,
mod selv at afholde alle de nødvendige omkostninger, samt at stå for de
løbende driftsomkostninger.
5. Samarbejde med DSB
Det forudsættes, at Regionen/Regionens operatør og DSB, samarbejder tæt og
konstruktivt både før og efter Regionens overtagelse af trafikkøberansvaret for
regionaltogstrafikken, med henblik på at sikre den bedste mulige
tilrettelæggelse af den samlede kollektive trafik i Nordjylland.
Ud fra principperne i denne aftale, og den bagvedliggende dialog mellem
Regionen og Transportministeriet indgår Regionen inden 1. juli 2015 aftale
med DSB, som sikrer grundlaget for den bedst mulige tilrettelæggelse og
udførelse af de to parters parallelle togtrafik i regionen. Aftalen skal med
udgangspunkt i intentionerne i og bag denne aftale omfatte alle relevante
grænseflader vedrørende planlægning, praktisk udførelse og passagerbetjening.
I tilfælde af eventuel uenighed træffer Transportministeriet nærmere afgørelse.
6. Tilskud
Under forbehold for de bevilgende myndigheders godkendelse modtager
Region Nordjylland med virkning fra kontraktstart et årligt statstilskud til
togdriften Skørping – Frederikshavn.
Statstilskuddet udgør 64,5 mio. kr. årligt.
Ved ændringer af afgifterne for brug af Banedanmarks net, som afviger fra den
almindelige prisudvikling, reguleres tilskuddet med den økonomiske
nettoeffekt af afgiftsændringen for det trafikomfang der udføres på tidspunktet
for afgiftsændringen, således at Regionen stilles økonomisk neutralt. Hvis
afgifterne ændres i perioden inden regionens overtagelse af driften reguleres
tilskuddet i forhold til det planlagte trafikomfang.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regionen kompenseres for alle udgifter i forbindelse med installation af ETCS-
udstyr (ERTMS2) og GSM-R cap radios i op til 9 tog via Banedanmarks
signalprogram.
Tilskuddet forhøjes med et årligt beløb, som svarer til dækning af
omkostningerne ved anvendelsen af DSB's nuværende stationer på
BaneDanmarks banestrækninger og udstyr mv. jf. afsnit 4, i det omfang
stationer og udstyr ikke stilles vederlagsfrit til rådighed.
Hvis staten vælger at overdrage DSB’s ansvar for stationerne til anden part,
kompenseres Regionen for evt. meromkostninger herved.
Tilskuddet er opgjort i 2014 prisniveau og reguleres med den på finansloven
forudsatte udvikling i pris og lønindekset
1
.
I aftalens første og sidste år begrænses tilskuddet til den forholdsmæssige del af
året, som aftalen er gældende for.
Det statslige tilskud kan anvendes til alle typer udgifter vedrørende togdrift på
strækningen Skørping – Frederikshavn, herunder driftsomkostninger, en
rimelig fortjeneste til operatøren og alle investeringer i tog, stationer, udstyr og
infrastruktur i forbindelse med togdriften på strækningen.
Tilskuddet kan anvendes til indkøb af bustransport til erstatningskørsel for
togtrafik under unormale forhold.
Regionen kan opspare midler fra et år til et andet. Staten kan dog kræve
eventuelle udisponerede midler tilbageført ved eventuelt ophør af aftalen.
Regionen redegør en gang årligt til Transportministeriet for anvendelsen af
tilskuddet på statens banestrækning, herunder for den økonomiske
afgrænsning i forhold til de lokalt ejede banestrækninger (Hirtshalsbanen og
Skagensbanen).
7. Mål for forsøget
Overdragelse af ansvaret for den regionale togtrafik er et forsøg, der jf.
regeringens konkurrencepolitiske udspil fra 2012 sigter på at skabe:
Side 5/7
øget lokal indflydelse,
øget sammenhæng i lokal kollektiv trafik,
mere effektiv drift og
bevarelse af en høj grad af forsyningssikkerhed
Eller svarende til det indeks, der til enhver tid bliver lagt til grund for DSB
kontrakten.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Decentraliseringen af trafikkøberansvaret opfylder disse delmål.
Side 6/7
Regionen udarbejder forslag til metode for vurdering af forsøgets konsekvenser
for sammenhængen i den kollektive trafik.
Med henblik på vurdering af effektivitet og forsyningssikkerhed redegør
Regionen hvert år inden udgangen af marts måned for følgende forhold
vedrørende året før:
antal producerede togkm
antal rejser og passagerkilometer i regionens tog
samlede omkostninger ved udførelse af togdriften
gennemførte antal togafgange i forhold til planlagte
rettidighed med tilhørende ansvarsfordeling på regionens operatør,
Banedanmark og eksterne parter
pålidelighed med tilhørende ansvarsfordeling på regionens operatør,
Banedanmark og eksterne parter
resultatet af kundetilfredshedsmålinger
Opgørelserne kan baseres på en kalkulatorisk fordeling af økonomi og
transportarbejde på statens hhv. regionens egne baner.
8. Aftaleperiodens længde
Aftalen gælder for perioden fra køreplanskiftet i december 2016 til
køreplanskiftet i december 2021.
Regionen kan inden 1. december 2015 give meddelelse om eventuel senere
overtagelsesdato, som i givet fald aftales mere præcist mellem parterne.
Såfremt Regionen meddeler en senere overtagelse, fortsætter den nuværende
DSB betjening uforandret fra køreplanskiftet og frem til den aftalte
overtagelsesdato.
Hvis erfaringerne med driften i de første 3 år har været tilfredsstillende, kan
parterne vælge at forlænge aftalen uændret med virkning indtil
åbningstidspunktet for elektrificering af strækningen Lindholm –
Frederikshavn, som forudsættes færdig inden udgangen af 2025. Forlængelsen
skal bekræftes senest 1. april 2020.
Kontrakten kan tilpasses, såfremt åbningen af banebetjening af Aalborg
Lufthavn nødvendiggør justeringer.
Efter eventuelt udløb af aftalen fastlægges togbetjeningen i Nordjylland på linje
med prioritering af togbetjeningen på det øvrige statslige banenet, idet staten
ikke forpligtes til at fastholde et eventuelt specielt højt niveau i Nordjylland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Overtagelse af materiel
Side 7/7
Hvis aftalen opsiges pr december 2021, eller ikke videreføres efter 2025, er
Transportministeren – eller den som har overtaget ansvaret herfor – forpligtet
til at overtage togmateriel som anvendes til udførsel af regionaltogtrafik
mellem Skørping og Frederikshavn, såfremt regionen fremsætter ønsker
herom. Et sådant ønske skal fremsættes senest 15 måneder før ophør af
trafikbetjeningen.
Overtagelsen sker til en statslig købesum, der svarer til værdien af det
overtagne.
Værdien af materiel indkøbt som nyt fastsættes til den lineært
nedskrevne
restværdi over 26 år med tillæg af den ligeledes nedskrevne momsudgift.
Værdien af materiel indkøbt som brugt fastsættes til den lineært nedskrevne
restværdi i det antal år som sammen med materiellets alder på
indsættelsestidspunktet summer op til 26 år med tillæg af den på samme måde
nedskrevne momsudgift.
Værdien af engangsforbedringer på brugt materiel i forbindelse med
indsættelsen fastsættes til den
lineært
nedskrevne værdi af dokumenterede
engangsinvesteringer over 26 år med tillæg af den ligeledes nedskrevne
momsudgift.
Værdien af engangsforbedringer fastlægges i fællesskab mellem parterne i
forbindelse med første indsættelse i drift. I tilfælde af uenighed om
værdifastsættelsen afgøres denne af 2 uafhængige vurderingsmænd hvoraf hver
part har udpeget en.
Værdien af specialværktøj og omløbsdele fastsættes til markedsprisen på
overdragelsestidspunktet. I tilfælde af uenighed mellem parterne om
markedsværdien afgøres denne af 2 uafhængige vurderingsmænd.
Underskifter:
Dato: ___________
Magnus Heuniche
Transportminister
Ulla Astman
Regionsrådsformand
Region Nordjylland