Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1434978_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. december 2014
2014-5082
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 160:
Ministeren bedes gøre rede for de samfundsøkonomiske effekter af en forlæn-
get Hillerødmotorvej hele vejen til Hillerød nord, under de forudsætninger om
pris som er oplyst i svaret på spørgsmål 12 (TRU alm. del).
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser, at man ikke kan
beregne de samfundsøkonomiske effekter, før man har gennemført trafikbe-
regninger af et scenarie, hvor der er gennemført en udbygning af motortrafik-
vejen til motorvej. På baggrund af disse beregninger kan man beregne tidsge-
vinster og de andre effekter, som følger af udbygningen af motorvejen.
Ifølge Vejdirektoratet kan man dog komme med nogle mere generelle vurde-
ringer af samfundsøkonomien i en udbygning af motortrafikvejen. Der er
me-
get trafik på vejen (18.000-35.000 køretøjer i hverdagsdøgntrafik i 2013), og
det er således
en af de mest belastede motortrafikveje i hele landet. Det taler alt
andet lige for, at de tidsgevinster, der opnås ved, at trængslen især i myldreti-
den reduceres, og den tilladte hastighed stiger fra 90 km/t til 110 km/t, vil være
relativt store. Anlægsudgifterne vil omvendt være forholdsmæssigt mindre, da
motortrafikvejen i et vist omfang er forberedt til udbygning til motorvej.
Disse forhold må samlet set forventes at betyde, at der vil være en god sam-
fundsøkonomi i en udbygning af motortrafikvejen til motorvej. Trængsels-
kommissionen anbefalede således også, at Hillerødmotorvejen blev forlænget
helt frem til Hillerød nord, dvs. at motortrafikvejen blev ombygget til motorvej.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke