Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1495349_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. februar 2015
2014-5059
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. november 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 155:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der i persondataloven findes bestem-
melser, der forhindrer togpersonalet i at kunne medvirke til gennemsyn og
identifikation af videooptagelser af risikohændelser i toget – herunder i Øre-
sundstogene – som enten har involveret passagerer og/eller togpersonalet.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der har oplyst følgende:
”Det skal indledningsvist bemærkes, at DSB, ved afgivelse af sit bidrag til svar,
har forstået Transportudvalgets spørgsmål som følger: DSB bedes gøre rede
for, hvordan bestemmelserne i Persondataloven er implementeret i DSB’s or-
ganisation. Dette navnlig i forhold til i hvilke konkrete tilfælde vores personale
gives mulighed for at gennemse videooptagelser. De beskrevne forhold i DSB
gør sig også gældende for så vidt angår DSB Øresund.
Persondatalovens udgangspunkt er, at databehandler og dataansvarlig – I dette
tilfælde DSB SOV og DSB Øresund, ikke må gennemse CCTV-optagelser (Vi-
deooptagelser), med mindre der er et sagligt grundlag herfor. Sagligt grundlag
udgør typisk undersøgelse af strafferetlige forhold eller sikkerhedshændelser.
DSB behandler CCTV-optagelser fra togene i overensstemmelse med Personda-
talovens bestemmelser, herunder navnlig § 5, 1. stk., der foreskriver, at behand-
ling af oplysninger skal foregå i overensstemmelse med god databehandlings-
skik, samt § 41, 3. stk., der foreskriver, at ’’den dataansvarlige skal træffe de
fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at op-
lysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt
mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt be-
handles i strid med loven.’’
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495349_0002.png
DSB’s interne politik, ”Retningslinjer for behandling af personoplysninger i
visse relationer”, af d. 5. marts 2008, angiver de tilfælde, hvor DSB’s personale
bliver inddraget i behandling af CCTV-optagelser.
Gennemsyn og identifikation af videooptagelser kræver, at der foreligger en
politianmeldelse, og/eller at der foreligger en mistanke om overtrædelse af-
straffelovens bestemmelser. Kontrol af videooptagelser kan endvidere ske i
forbindelse med interne undersøgelser af uheld på jernbanen.
Indledningsvis siger politikken, at CCTV-optagelser ”som udgangspunkt kun
anvendes i de tilfælde, hvor politiet eller anden myndighed har behov for opta-
gelserne i forbindelse med efterforskning”. Videre fremgår det, at chef/leder
har ret til at gennemse og få udleveret videooptagelser, ”hvis medarbejdere kan
indgå i videooptagelsen (som genstand for undersøgelsen), såfremt det er nød-
vendigt for at kunne underrette medarbejder og tillidsrepræsentant”.
DSB’s politik siger videre: ”Ved videregivelse, overdragelse eller anden anven-
delse af videooptagelser, hvorpå der er sekvenser med en ansat, vil den pågæl-
dende medarbejder og dennes tillidsrepræsentant blive underrettet. ”
I sager, hvor der foreligger begrundet mistanke om overtrædelse af straffelo-
vens bestemmelser, skal den berørte medarbejder ’’underrettes om behandlin-
gen af optagelsen og gives mulighed for at gennemse optagelsen. Medarbejde-
rens nærmeste chef/leder underretter medarbejderens tillidsrepræsentant’’.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke